BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A bruttó szállásdíjak negyedét üdülési csekkel fizettük

2008. január–júniusban – 2007 azonos időszakához viszonyítva – a kereskedelmi szálláshelyeken a külföldi és a belföldi vendégek által összesen eltöltött vendégéjszakák száma közel azonos volt, míg a szálláshelyek árbevétele folyó áron 2%-kal emelkedett.

A külföldi vendégek vendégéjszakáinak száma 1%-kal nőtt, a belföldi vendégéjszakák száma azonban 2%-kal elmaradt az előző év azonos időszakának szintjétől.

2008 első hat hónapjában 1523 ezer külföldi vendég 4204 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken. A vendégek száma 6, a vendégéjszakák száma 1%-kal nőtt az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva.

A hat legnagyobb küldő ország közül Németországból, Ausztriából, az Amerikai Egyesült Államokból és Olaszországból érkeztek kevesebben, míg Nagy-Britannia és Románia esetében jelentősen bővült a forgalom. A csehországi, a lengyelországi, a norvégiai , valamint az oroszországi vendégforgalom is számottevő.

A szállodákban eltöltött vendégéjszakák tekintetében a három- és az ötcsillagos kategóriában figyelhető meg növekedés, az összes többinél stagnált, illetve mérséklődött az igénybevétel.

A megfigyelt időszakban a kereskedelmi szálláshelyek 1792 ezer belföldi vendéget és 3930 ezer belföldivendégéjszakát regisztráltak. A vendégek száma 2%-kal nőtt, míg a vendégéjszakáké 2%-kal mérséklődött 2007
első hat hónapjához képest. A belföldivendég-éjszakák száma az egy-, négy- és ötcsillagos szállodai kategóriákban emelkedett, így a szállodákban összességében 2%-os volt a bővülés. A belföldi vendégek körében népszerű – a vendégéjszakák jelentős részét regisztráló – panziók esetében 4%-kal visszaesett az éjszakák száma.

A különböző utazási célok közül a hivatalos célból, illetve a konferenciára, kongresszusra érkezők együttes aránya 36%, míg a szabadidejük eltöltése végett utazók 11%-ának elsődleges célja az egészségturizmus volt. A kereskedelmi szálláshelyekre érkező vendégek többsége egyénileg foglalta le szállását, csupán 29%-uk vette igénybe az utazási irodák segítségét. Az elektronikus úton bonyolított szállásfoglalás egyre jelentősebb az utazók körében (27%).

A szállodák átlagosan 45%-os szobakihasználtsággal működtek a vizsgált időszakban, amely megegyezik a 2007 azonos időszakában mért értékkel.

A Balatonon eltöltött vendégéjszakák száma 1%-kal csökkent, ugyanakkor Budapesten 3%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét.

A kereskedelmi szálláshelyek összesen 111 milliárd forint bruttó árbevételt értek el a vizsgált időszakban, ez folyó áron 2%-os növekedést jelentett, a szállásdíjbevétel – 3%-os növekedést követően – 62 milliárd forintra nőtt. A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 15 301 forint volt, az egy-, illetve ötcsillagos szállodai szobaárak közötti különbség közel nyolcszoros. Az egy kiadható szállodai szobára jutó bruttó árbevétel (REVPAR) 6887 forint volt, de itt is jelentős eltérés figyelhető meg, mivel az ötcsillagos szállodák közel tizenháromszor magasabb összeget kértek, mint amennyit az egycsillagos hoteleknél regisztráltak. A szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások 2008. január–júniusra számított árindexe 7%-os növekedést jelzett az egy évvel korábbi szinthez képest.

A bevételi adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy az év első három hónapjában gyenge, áprilistól azonban igen erős volt a forintárfolyam. Továbbá a júniusi belföldi forgalmi adatok esését az időjárás változékonysága is okozhatta.

2008 első hat hónapjában a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján, 5608 millió forint értékben váltottak be üdülési csekket a kereskedelmi szálláshelyeknél, így a beváltott csekkek értéke az összes árbevétel 5%-át, a belföldi bruttó szállásdíj 26%-át adta. 2008. júniusban a szállodák 83%-ánál lehetett üdülési csekket felhasználni.

szálláshelyek árbevétele folyó áron 2%-kal emelkedett. KSH-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.