Elkészült Varsó hajógyári szanálási terve
A terv részletei nem ismeretesek, a kincstári ügyekben illetékes miniszter, Aleksander Grad azonban annyit közölt, hogy azt elfogadták azok a – potenciális – befektetők, akikre a kormány számít a lengyel hajógyártás talpraállításában. Brüsszel számára a javaslat elfogadását különösen meg fogja nehezíteni, hogy az – a már korábban folyósított összegeken felül – további támogatást is kilátásba helyez. Szubvenciót a hatályos uniós jogrend és az Európai Bíróság verseny-felügyeleti gyakorlata szerint csak kivételes esetekben lehet folyósítani, ha ezzel egyébként szavatolni lehet egy-egy gazdálkodó egység tartós versenyképességét.
A terv mellett a Törvény és Igazságosság nevű konzervatív ellenzéki formáció vezetője – Jaroslaw Kaczynski – is szót emelt. Egy nyilatkozatában sürgette José Manuel Barroso bizottsági elnököt, hogy fogadja el a kormány előterjesztendő javaslatát, különben tömegesen és hosszú időre az EU ellen fordítaná a lengyeleket.
A politikus azzal is érvelt, hogy a három nagy hajógyár a demokratikus átmenet bölcsője volt. A még állami kézben lévő szczecini és gdyniai, illetve a már privatizált gdanski komplexumok részére Varsó eddig összesen 2,3 milliárd eurónak megfelelő összegű állami támogatást folyósított. Emiatt a szanálási terv elutasításának – így támogatás visszafizettetésének és az elkerülhetetlen csődnek – óriási politikai ára lenne. Mintegy 60 ezer embert kellene elbocsátani, akik – mint a lengyelek fenyegetnek – elárasztanák a nyugat-európai tagállamok munkaerőpiacát, a gyermekeikkel egyetemben. Ha Brüsszel elfogadná a tervet, az automatikusan azzal járna, hogy a még állami kézben lévő két egységet rövid úton privatizálni kellene. Gdansk hajóépítő üzemeit korábban ukrán befektetők vették át. VGO