Magyar gazdaság

11 órát vásárolunk, 53 ezret költünk - Magyar karácsony

Kicsivel többet költünk az ünnepekre, mint tavaly, és átlagosan nyolc szerettünket lepjük meg ajándékkal karácsonykor – derül ki a Budapest Bank csoport anyavállalata, a GE Money kutatásaiból.

A felmérésben hat európai ország (Csehország, Magyarország, Lettország, Románia, Lengyelország és Oroszország) lakói vallottak karácsonyi vásárlási szokásaikról, valamint családi költségvetésük legfontosabb jellemzőiről.

A kutatás eredménye szerint a magyarok szívesen vásárolnak ruhát vagy kozmetikumot karácsonyra. Ezzel nem vagyunk egyedül: a régió lakosai is ezekkel lepik meg szeretteiket.  A gyerekek ajándéka rendszerint játék, barátainknak könyvet vagy cd-t veszünk. A hazai apósok rendszerint valamilyen ital- vagy ételféleségnek örülhetnek.

A felmérés eredményeként kiderül az is, hogy nagylelkűek vagyunk: a magyarok és a lettek ajándékozzák meg a legtöbb hozzátartozójukat, barátjukat – átlagosan nyolc személyt – az év végi ünnepekkor. (Érdekes adat ugyanakkor, hogy a románok átlagosan négy hozzátartozójukat, barátjukat ajándékozzák meg karácsonykor.) Szeretteink ajándékainak beszerzésével valamivel több mint 11 órát töltünk, s ezeket szeretjük saját kezűleg becsomagolni.

A karácsonyi ajándékokra a tavalyinál kicsivel többet, 204 eurót – nagyjából 53 ezer forintot - költünk összesen, ezzel a második helyen állunk a felmérésben részt vevő országok közötti rangsorban. Ezen a téren a csehek az elsők, átlagosan 327 eurót fizetnek, míg a legkevesebbet, 109 eurót a lettek fordítják ajándékokra.

A vásárlás időpontját illetően viszonylag előrelátó nemzetnek számítunk: a legtöbben – a válaszadók több mint egyharmada - nálunk készülnek el időben, azaz már egy hónappal karácsony előtt, a lengyelek a másodikak 17 százalékkal. Tíz magyar közül kilenc pedig már egy héttel az ünnep előtt szinte valamennyi ajándékát beszerezte, s csak kevesen kezdik el az utolsó pillanatban a vásárlást.  

A magyarok és a lengyelek impulzív vásárlók: az üzletben található kínálat, és a médiában látott reklámok befolyásolják vásárlási döntéseiket.  A románok előre készített listával indulnak bevásárló körútra, az oroszoknál pedig elsősorban a rendelkezésükre álló pénz befolyásolja a döntést. A felmérés egyik érdekes megállapítása ugyanakkor, hogy a csehek és a lettek figyelembe veszik családtagjaik kívánságait ille

GE Money karácsony Budapest Bank vásárlás
Kapcsolódó cikkek