BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feketének tűnik az idei karácsony

Németország. Jóllehet bővében van a kincstári optimizmusnak a kiskereskedők érdekképviseletének (HDE) helyzetértékelése, mégis egyre több jel utal arra, hogy a németek a korábbinál sokkal takarékosabb karácsonyi bevásárlásra készülnek. A szakma által sugárzott hivatali derűlátást ugyanakkor szinte kötelezőnek tekintik, hiszen a kiskereskedelem az egyik legnagyobb munkaadó az országban: az ágazat csaknem hárommillió embernek biztosít állást.

A karácsonyi forgalom rendkívüli jelentőségű, hiszen a boltok és áruházak által produkált 400 milliárd eurós éves összforgalom közel negyede esik a karácsony előtti néhány hétre – mutat rá a Der Spiegel. Számos piaci elemző ugyanakkor korántsem látszik osztani a szakma bizakodását. A német kiskereskedelmi piac megfigyelésére szakosodott zürichi Gottlieb Duttweiler intézet várakozásai szerint például a karácsonyi bevásárlószezon „szánalmas” lesz. A közvélemény-kutató cégek sem kecsegtetnek túl sok jóval. A legtöbb felmérés szerint ugyan még nem lehet igazi pánikról beszélni, de a világgazdasági válságról szóló hírek nyomán markánsan érzékelhető a fogyasztási hajlandóság csökkenése. A Deloitte például arról számolt be, hogy minden második megkérdezett német polgár csökkenteni kívánja ünnepi kiadásait. A takarékoskodás a Deloitte eredményei alapján számokban azt jelenti, hogy a németek a 2005-ös átlag 466 euróhoz képest az idén csupán 402 eurót szándékoznak kiadni ajándékvásárlásra, illetve az ünnepi étkezésekre. A legnagyobb vesztesek a mindent egy fedél alatt kínáló régi típusú áruházak lehetnek, amelyek egyre inkább teret veszítenek az olcsó diszkontláncokkal szemben. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.