Németország. Jóllehet bővében van a kincstári optimizmusnak a kiskereskedők érdekképviseletének (HDE) helyzetértékelése, mégis egyre több jel utal arra, hogy a németek a korábbinál sokkal takarékosabb karácsonyi bevásárlásra készülnek. A szakma által sugárzott hivatali derűlátást ugyanakkor szinte kötelezőnek tekintik, hiszen a kiskereskedelem az egyik legnagyobb munkaadó az országban: az ágazat csaknem hárommillió embernek biztosít állást.
A karácsonyi forgalom rendkívüli jelentőségű, hiszen a boltok és áruházak által produkált 400 milliárd eurós éves összforgalom közel negyede esik a karácsony előtti néhány hétre – mutat rá a Der Spiegel. Számos piaci elemző ugyanakkor korántsem látszik osztani a szakma bizakodását. A német kiskereskedelmi piac megfigyelésére szakosodott zürichi Gottlieb Duttweiler intézet várakozásai szerint például a karácsonyi bevásárlószezon „szánalmas” lesz. A közvélemény-kutató cégek sem kecsegtetnek túl sok jóval. A legtöbb felmérés szerint ugyan még nem lehet igazi pánikról beszélni, de a világgazdasági válságról szóló hírek nyomán markánsan érzékelhető a fogyasztási hajlandóság csökkenése. A Deloitte például arról számolt be, hogy minden második megkérdezett német polgár csökkenteni kívánja ünnepi kiadásait. A takarékoskodás a Deloitte eredményei alapján számokban azt jelenti, hogy a németek a 2005-ös átlag 466 euróhoz képest az idén csupán 402 eurót szándékoznak kiadni ajándékvásárlásra, illetve az ünnepi étkezésekre. A legnagyobb vesztesek a mindent egy fedél alatt kínáló régi típusú áruházak lehetnek, amelyek egyre inkább teret veszítenek az olcsó diszkontláncokkal szemben. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.