BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Recesszió előtti költekezés

Novemberben és decemberben egy százalékkal csökken az amerikai kiskereskedők forgalma, erre az ilyen jellegű felmérések 1969-es megkezdése óta nem volt példa – jósolja a bevásárlóközpontok nemzetközi tanácsa (ICC). A New York-i székhelyű szervezet elemzői úgy vélik, hogy a bevásárlóközpontokat ellepő óriási tömeget a 60-70 százalékot is elérő árengedmények csábítják; a kereskedők a csökkenő lakossági vásárlóerő és a még rosszabb kilátások fényében arra törekszenek, hogy – akár profitcsökkenés árán is – még az idén megszabaduljanak árukészletüktől.

Nagy-Britanniában szintén rendkívüli leárazásokkal csábítanak a kereskedők, ugyanakkor az eredményekkel kapcsolatban ellentmondó becslések látnak napvilágot. A brit kiskereskedelmi szövetség 3 százalékos forgalombővüléssel számol a tavalyi karácsonyi szezonhoz képest, ugyanakkor az Experian tanácsadó cég szerint a vásárlók száma az óriási akciók dacára 8 százalékkal elmarad az ilyenkor szokásostól, és a hetvenes évek eleje óta ez lesz a legrosszabb év a kiskereskedelem számára. A karácsonyi pezsgés most fontosabb lenne, mint valaha, hiszen a harmadik negyedévben számos neves ruházati lánc – köztük a Gap vagy a French Connection – kiábrándító eredményekről számolt be, és szakértők arra számítanak, hogy jövőre komoly csődhullám indulhat meg az ágazatban. A párizsi nagyáruházak közül a Printemps és a Galeries Lafayette december eleje óta a korábbi éveknél nagyobb forgalmat tapasztalt – ám ez elemzők szerint nem az összkereslet bővülését jelzi, csupán azt, hogy egyre mélyül a szakadék a gazdasági válsággal dacoló nyertesek és a vesztesek között.

Németországban az ágazati szövetség, a HDE szerint a kiskereskedők egyelőre nem érzik a gazdasági válság hatását, ezért továbbra is tarthatónak tűnik az idei évre jósolt egyszázalékos forgalombővülés. A fogyasztói kereslet stabilitásáról tanúskodik a GfK piackutató cég tegnap ismertetett felmérése is. Ugyan még mindig többen vannak a pesszimisták, mint a derűlátók, ám a németek vásárlási hajlandósága a novemberi mínusz 6,7-ről decemberben mínusz 6,3 pontra emelkedett, a több tényezőt öszszegző fogyasztói hangulatindex januárra vonatkozó értéke pedig a decemberi szinten, 2,1 ponton maradt. A GfK szakértői arra számítanak, hogy 2009-ben – a gazdaság egészének visszaesése dacára – 0,5 százalékkal bővülhet a német lakosság fogyasztása.

Az osztrák kereskedők kamarai becslés szerint az igen jónak számító tavalyival megegyező forgalmat érhetnek el a 2008-as karácsonyi szezonban. Oroszországban viszont már a karácsonyi költekezéseken is lemérhető a tőzsdei és reálgazdasági viszszaesés. A vállalatok karácsonyi rendezvényei és ajándékai a szokottnál sokkal szerényebbek, a kereskedők közül pedig elsősorban a ruházati, mobiltelefon- és számítástechnikai üzletek panaszkodnak a vásárlási kedv megcsappanására.

Magyarországon a tagvállalataival a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 40 százalékát lefedő OKSZ adatai alapján látható, hogy november második felétől, különösen a bronz-, ezüst- és aranyhétvégén erősebb volt a forgalom a vártnál – mondta Vámos György, hozzátéve, hogy végleges adatok csak februárban lesznek. A kereskedők az elmúlt évben, valamint az idei október végéig tapasztalt csökkenés folytatódására számítottak.

A váratlan forgalomemelkedés okairól az OKSZ főtitkára lapunknak azt mondta, hogy a bejelentett elbocsátásokat csupán a jövő év elején hajtják végre, másrészt esett az üzemanyagok ára, lassult az infláció, sőt egyes élelmiszerek olcsóbbak lettek, mint tavaly. Másrészt októberben hatalmas mértékben nőtt a lakossági hitelfelvétel. Szabad felhasználású jelzáloghitelből szeptemberhez képest 300 milliárd forinttal többet, mintegy 2000 milliárdot vettek fel októberben a magánszemélyek, és ennek egy része valószínűleg megjelent a vásárlásoknál is. A 2009-es első fél év azonban kritikus lesz, és a boltok számának csökkenését eredményezi – jósolja Vámos.

A kereskedők ugyanakkor nem csak a szűkülő ajándékvásárlási keretek miatt aggódhatnak világszerte. A vevői szokások átalakulása is átrendezi a piacot: egyre nagyobb szeletet szakítanak ki maguknak a bolti tolongástól megkímélő internetes áruházak, valamint az elektronikai, parfüm- és más nem élelmiszerszegmensekben terjeszkedő hipermarketek. A széles profilú nagyáruházak viszonylag jól állják a versenyt, ugyanakkor a ruházati boltoknak és a háztartási gépeket, elektronikai cikkeket kínáló üzleteknek több félnivalójuk van. DK–TG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.