Novemberben és decemberben egy százalékkal csökken az amerikai kiskereskedők forgalma, erre az ilyen jellegű felmérések 1969-es megkezdése óta nem volt példa – jósolja a bevásárlóközpontok nemzetközi tanácsa (ICC). A New York-i székhelyű szervezet elemzői úgy vélik, hogy a bevásárlóközpontokat ellepő óriási tömeget a 60-70 százalékot is elérő árengedmények csábítják; a kereskedők a csökkenő lakossági vásárlóerő és a még rosszabb kilátások fényében arra törekszenek, hogy – akár profitcsökkenés árán is – még az idén megszabaduljanak árukészletüktől.
Nagy-Britanniában szintén rendkívüli leárazásokkal csábítanak a kereskedők, ugyanakkor az eredményekkel kapcsolatban ellentmondó becslések látnak napvilágot. A brit kiskereskedelmi szövetség 3 százalékos forgalombővüléssel számol a tavalyi karácsonyi szezonhoz képest, ugyanakkor az Experian tanácsadó cég szerint a vásárlók száma az óriási akciók dacára 8 százalékkal elmarad az ilyenkor szokásostól, és a hetvenes évek eleje óta ez lesz a legrosszabb év a kiskereskedelem számára. A karácsonyi pezsgés most fontosabb lenne, mint valaha, hiszen a harmadik negyedévben számos neves ruházati lánc – köztük a Gap vagy a French Connection – kiábrándító eredményekről számolt be, és szakértők arra számítanak, hogy jövőre komoly csődhullám indulhat meg az ágazatban. A párizsi nagyáruházak közül a Printemps és a Galeries Lafayette december eleje óta a korábbi éveknél nagyobb forgalmat tapasztalt – ám ez elemzők szerint nem az összkereslet bővülését jelzi, csupán azt, hogy egyre mélyül a szakadék a gazdasági válsággal dacoló nyertesek és a vesztesek között.
Németországban az ágazati szövetség, a HDE szerint a kiskereskedők egyelőre nem érzik a gazdasági válság hatását, ezért továbbra is tarthatónak tűnik az idei évre jósolt egyszázalékos forgalombővülés. A fogyasztói kereslet stabilitásáról tanúskodik a GfK piackutató cég tegnap ismertetett felmérése is. Ugyan még mindig többen vannak a pesszimisták, mint a derűlátók, ám a németek vásárlási hajlandósága a novemberi mínusz 6,7-ről decemberben mínusz 6,3 pontra emelkedett, a több tényezőt öszszegző fogyasztói hangulatindex januárra vonatkozó értéke pedig a decemberi szinten, 2,1 ponton maradt. A GfK szakértői arra számítanak, hogy 2009-ben – a gazdaság egészének visszaesése dacára – 0,5 százalékkal bővülhet a német lakosság fogyasztása.
Az osztrák kereskedők kamarai becslés szerint az igen jónak számító tavalyival megegyező forgalmat érhetnek el a 2008-as karácsonyi szezonban. Oroszországban viszont már a karácsonyi költekezéseken is lemérhető a tőzsdei és reálgazdasági viszszaesés. A vállalatok karácsonyi rendezvényei és ajándékai a szokottnál sokkal szerényebbek, a kereskedők közül pedig elsősorban a ruházati, mobiltelefon- és számítástechnikai üzletek panaszkodnak a vásárlási kedv megcsappanására.
Magyarországon a tagvállalataival a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 40 százalékát lefedő OKSZ adatai alapján látható, hogy november második felétől, különösen a bronz-, ezüst- és aranyhétvégén erősebb volt a forgalom a vártnál – mondta Vámos György, hozzátéve, hogy végleges adatok csak februárban lesznek. A kereskedők az elmúlt évben, valamint az idei október végéig tapasztalt csökkenés folytatódására számítottak.
A váratlan forgalomemelkedés okairól az OKSZ főtitkára lapunknak azt mondta, hogy a bejelentett elbocsátásokat csupán a jövő év elején hajtják végre, másrészt esett az üzemanyagok ára, lassult az infláció, sőt egyes élelmiszerek olcsóbbak lettek, mint tavaly. Másrészt októberben hatalmas mértékben nőtt a lakossági hitelfelvétel. Szabad felhasználású jelzáloghitelből szeptemberhez képest 300 milliárd forinttal többet, mintegy 2000 milliárdot vettek fel októberben a magánszemélyek, és ennek egy része valószínűleg megjelent a vásárlásoknál is. A 2009-es első fél év azonban kritikus lesz, és a boltok számának csökkenését eredményezi – jósolja Vámos.
A kereskedők ugyanakkor nem csak a szűkülő ajándékvásárlási keretek miatt aggódhatnak világszerte. A vevői szokások átalakulása is átrendezi a piacot: egyre nagyobb szeletet szakítanak ki maguknak a bolti tolongástól megkímélő internetes áruházak, valamint az elektronikai, parfüm- és más nem élelmiszerszegmensekben terjeszkedő hipermarketek. A széles profilú nagyáruházak viszonylag jól állják a versenyt, ugyanakkor a ruházati boltoknak és a háztartási gépeket, elektronikai cikkeket kínáló üzleteknek több félnivalójuk van. DK–TG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.