Magyar gazdaság

Elindult a Skanzen-vasút

Mára virradóra megérkezett a Nyugati Pályaudvar 10-es vágányára a szentesi járműjavítóból a felújított BCmot 422-es motorvonat. A már Skanzen Vonatra átkeresztelt jármű április 8-án áll üzembe a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban.

A Skanzen a 18. század második felétől a 20. század első feléig terjedő korszak magyarországi településformáit, épületeit és lakóinak életmódját mutatja be. Ehhez muzeológiai szempontból kitűnően illik a vasút, magyarázta a projekt jelentőségét Cseri Miklós, a Skanzen főigazgatója.

A 20. század első évtizedeiben a vasút alapjaiban változtatta meg a magyar vidék képét és a társadalom mindennapjait. Ebben az időszakban Magyarország Európa egyik legsűrűbb vasúthálózattal rendelkező régiója volt. Nemcsak földrajzi és politikai térképet rendezte át a vasút, hanem a társadalmi kapcsolatok hálóját is.

A Közép-magyarországi Operatív Program keretében turisztikai látványosság fejlesztését megcélzó beruházás során a Skanzen-vasút létrejötte egy historikus vonatozás élményét kínálja a múzeum korhű hangulatot idéző tájegységei között. Bárki könnyen vásározós asszonynak, ösztöndíjjal külföldre utazó diáknak vagy minden hájjal megkent kereskedőnek érezheti magát. Hiszen a Skanzen Vonat Európa leghosszabb múzeumon belül futó normál nyomtávú vasúti pályáján 2,2 kilométeres vonalon halad majd. Öt megállóból érhető el a 60 hektáron elterülő 7 tájegység. A vonat hozzáadott értéke az, hogy megkönnyíti a közlekedést a kerekesszékkel és babakocsival közlekedők részére.

Mindezek mellett a Szabadtéri Néprajzi Múzeum küldetésének megfelelően hozzájárul egy ipari műemlékjármű megőrzéséhez és működtetéséhez. Nemcsak a jármű, de a vasúti pályaépítésnél használt korabeli síneket - a kitérők kivételével - szinte manufakturális jelleggel, kézi erővel fektették le.

A vonatot a Vasúttörténeti Park üzemelteti, biztosítva a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzetet is, a masinisztát és a kalauzt. A legfeljebb 15 kilométer óránkénti sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat 100 utasával a vasútállomástól (ami egyben a múzeum új bejárati épülete és egyben látogató központja) a végállomásig (a Néprajzi Látványtárig), majd elindul vissza. Az út során két átjárót is érint, ahol megáll, míg a kalauz akkurátusan leereszti a sorompót, a vonat áthaladása után pedig visszaemeli.

A Skanzen Vonatra külön kell majd jegyet váltani, a klasszikus megjelenésű kéregjegy 400, illetve 500 forintba kerül majd, de nem csak egy utazásra jogosít. A megváltott jegy a nap folyamán tetszőleges számú alkalommal igénybe vehető, s ha a megváltás napján nem kerül sor az utazásra, az adott naptári évben később is felhasználható.

turizmus kisvasút skanzen
Kapcsolódó cikkek