BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsóbb a határon túl

Bevásárlóturizmus. Nemcsak a magyar–szlovák határ déli oldalán nőtt meg a boltok forgalma az elmúlt hónapokban a szlovák bevásárlóturizmus megélénkülése miatt. A szlovákok tömegesen járnak bevásárolni Lengyelországba is az euró bevezetése, illetve a zloty ezzel párhuzamos leértékelődése óta. Korábban fordított irányú volt a bevásárlóturizmus: a lengyelek elsősorban az olcsóbb alkoholt vitték csomagtartószámra a déli szomszédoktól. A szlovákok most főleg ruházati cikkeket, bútorokat, illetve autókat vásárolnak északi szomszéduknál.

A lengyelországi kiskereskedelem számára korábban a január és február általában egyet jelentett a pangással, most azonban a Tátra északi előterében 20-30 százalékos forgalomnövekedést is tapasztalnak a boltok tulajdonosai. A Reuters tudósítója a Zakopane üdülőhelytől nem messze fekvő – 35 ezer lakosú – Nowy Targ városka környékén tapasztalta, hogy a sáros szántóföldeken mintegy kétezer eladóstandot és sátrat állítottak fel. Az ott megforduló vevők mintegy 80 százaléka Szlovákiából érkezik. A gyermekholmi mintegy 40 százalékkal olcsóbb, mint a határtól délre, de a háztartási cikkek ára is jóval alacsonyabbak. Sokan autót vásárolnak, arra is van gyakori példa, hogy a szlovák és a cseh autósok kedvenc márkájának tekintett Skodát is a határtól északra veszik meg.

Bár Szlovákiának csak 5,5 millió lakosa van, Lengyelországnak pedig 38 millió, Varsóban mégis arra számítanak, hogy a határ menti forgalom is ad némi impulzust a gazdaságnak. Annál is inkább, mert a bevásárlóturizmus a lengyel–német határon is meglódult. A zloty tavaly nyár óta mintegy 30 százalékot veszített értékéből az euróval szemben, ezzel együtt a lengyel valutában kifejezett árak is vonzóbbá váltak. VG



Drágulás

Szlovákiának ezzel párhuzamosan az erős euró és a stabilitás árát kell elszenvednie.

A Tátra jelentősen megdrágult a magyar, a lengyel és a cseh vendégek számára, akik tömegesen kezdtek elmaradozni a hegyi üdülőhelyekről és síközpontokból.

A Tátra jelentősen megdrágult a magyar, a lengyel és a cseh vendégek számára, akik tömegesen kezdtek elmaradozni a hegyi üdülőhelyekről és síközpontokból.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.