BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szlovákiát az euró védi a válság súlyos hatásaitól

A szlovák autóipart visszavetette a belföldön és a külpiacokon tapasztalható keresletcsökkenés, ami a közvetlen gyártáson kívül sok beszállítónál is elbocsátásokat kényszerített ki.

A munkanélküliség más ágazatokban és országszerte is növekszik, az egységes valuta használata azonban megkímélte a lakosságot és a vállalatokat azoktól a megrázkódtatásoktól, amelyeknek a térség többi államaiban ki vannak téve. A kialakult viszonyokat elemezve a Bécsben megjelenő Der Standard rámutat, hogy az euró bevezetésének köszönhetően jóval kedvezőbb kilátásokkal néz a jövő elé Szlovákia, mint a saját valutát használó szomszédai. Maradéktalanul érvényesül az a tankönyvi tétel, hogy válságok idején a nemzetközi tőke a biztonságosabb befektetési helyeket keresi, ennek előnyeiből pedig Szlovákia – az euróövezeti tagsága révén – részesül. Ez az a tétel, amelyből az ország gazdaságára adott összes prognózist levezetik.

A lakosság pedig – írja a bécsi lap – kifejezetten pozitívan viszonyul az új fizetőeszközhöz, sőt büszkeséggel és lelkesedéssel tölti el őket, hogy teljesítették a követelményeket, és ennek folytán „jobb társasághoz tartoznak”. A váltás némi hátrányát az idegenforgalom érzi, mert a – nagyrészt a szomszédos államokból származó – vendégkör számára minden megdrágult. Az erős valuta miatt emellett jelentős vásárlói kör szokott át határ menti körzetekből a magyar és a lengyel üzletekhez. Az elbocsátásokkal járó feszültségeket a kormány szociális intézkedésekkel igyekszik enyhíteni, erre a célra az idén 332 millió eurót különített el. A kényszerszabadságra küldöttek ugyan csak a korábbi fizetésük 60 százalékát kapják, jár viszont nekik adókedvezmény, emellett támogatásban részesítik azokat a munkanélkülieket, akik vállalkozásba kezdenek, illetve jövedelemkiegészítést kapnak a havi 304 eurónál kevesebbet keresők.

Ami magát az autóipart illeti, a nagyszombati (Trnava) Peugeot-Citroen gyárában látszólag teljes kapacitással termelnek, sőt szeptemberig több szombati munkanapot is beterveztek, a baj azonban ott van, hogy az éjszakai műszakot meg kellett szüntetni, az év végéig pedig 190 főt el kell bocsátani a 3300-ból. Ennél is súlyosabb a helyzet a Kia autógyár zsolnai (Zilina) üzemében, ahol három műszak helyett már csak egyet tudnak fenntartani. Pozsonyban, a Volkswagen 8500 főt foglalkoztató üzemében február során be kellett iktatni egy teljes heti munkaszünetet, egy következőt pedig áprilisra rendeltek el. A Tuareg és a Porsche Cayenne gyártását – a keresletnek megfelelően – visszafogták, és már csak Skoda Octavia, illetve Audi Q7 modellek jönnek le heti öt napon a szalagokról.

A belföldi autóeladások élénkítésére a kormány fenntart egy 1500 eurós prémiumot, ha a tulajdonos egyidejűleg leselejtez egy 10 évnél idősebb modellt, és ha helyébe 25 ezer eurónál nem drágább másikat vesz. A feltételek éppen kedvezőek az ott gyártott kis és közepes személygépkocsik eladása számára. Mindez azonban nem segít sokat, mert az ezer lakosra számítva gyártott – világcsúcsnak megfelelő – 105 autóval az ágazat rá van kényszerítve a kivitelre, ami pedig mostanában erősen problémás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.