A munkanélküliség más ágazatokban és országszerte is növekszik, az egységes valuta használata azonban megkímélte a lakosságot és a vállalatokat azoktól a megrázkódtatásoktól, amelyeknek a térség többi államaiban ki vannak téve. A kialakult viszonyokat elemezve a Bécsben megjelenő Der Standard rámutat, hogy az euró bevezetésének köszönhetően jóval kedvezőbb kilátásokkal néz a jövő elé Szlovákia, mint a saját valutát használó szomszédai. Maradéktalanul érvényesül az a tankönyvi tétel, hogy válságok idején a nemzetközi tőke a biztonságosabb befektetési helyeket keresi, ennek előnyeiből pedig Szlovákia – az euróövezeti tagsága révén – részesül. Ez az a tétel, amelyből az ország gazdaságára adott összes prognózist levezetik.
A lakosság pedig – írja a bécsi lap – kifejezetten pozitívan viszonyul az új fizetőeszközhöz, sőt büszkeséggel és lelkesedéssel tölti el őket, hogy teljesítették a követelményeket, és ennek folytán „jobb társasághoz tartoznak”. A váltás némi hátrányát az idegenforgalom érzi, mert a – nagyrészt a szomszédos államokból származó – vendégkör számára minden megdrágult. Az erős valuta miatt emellett jelentős vásárlói kör szokott át határ menti körzetekből a magyar és a lengyel üzletekhez. Az elbocsátásokkal járó feszültségeket a kormány szociális intézkedésekkel igyekszik enyhíteni, erre a célra az idén 332 millió eurót különített el. A kényszerszabadságra küldöttek ugyan csak a korábbi fizetésük 60 százalékát kapják, jár viszont nekik adókedvezmény, emellett támogatásban részesítik azokat a munkanélkülieket, akik vállalkozásba kezdenek, illetve jövedelemkiegészítést kapnak a havi 304 eurónál kevesebbet keresők.
Ami magát az autóipart illeti, a nagyszombati (Trnava) Peugeot-Citroen gyárában látszólag teljes kapacitással termelnek, sőt szeptemberig több szombati munkanapot is beterveztek, a baj azonban ott van, hogy az éjszakai műszakot meg kellett szüntetni, az év végéig pedig 190 főt el kell bocsátani a 3300-ból. Ennél is súlyosabb a helyzet a Kia autógyár zsolnai (Zilina) üzemében, ahol három műszak helyett már csak egyet tudnak fenntartani. Pozsonyban, a Volkswagen 8500 főt foglalkoztató üzemében február során be kellett iktatni egy teljes heti munkaszünetet, egy következőt pedig áprilisra rendeltek el. A Tuareg és a Porsche Cayenne gyártását – a keresletnek megfelelően – visszafogták, és már csak Skoda Octavia, illetve Audi Q7 modellek jönnek le heti öt napon a szalagokról.
A belföldi autóeladások élénkítésére a kormány fenntart egy 1500 eurós prémiumot, ha a tulajdonos egyidejűleg leselejtez egy 10 évnél idősebb modellt, és ha helyébe 25 ezer eurónál nem drágább másikat vesz. A feltételek éppen kedvezőek az ott gyártott kis és közepes személygépkocsik eladása számára. Mindez azonban nem segít sokat, mert az ezer lakosra számítva gyártott – világcsúcsnak megfelelő – 105 autóval az ágazat rá van kényszerítve a kivitelre, ami pedig mostanában erősen problémás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.