Jellemző tendenciaként jelent meg az utóbbi évtizedben, hogy hazánk inflációban a legroszszabbul teljesített, miközben valutánk is gyengült a környező országokéhoz képest. A nominális felzárkózás ugyanakkor – 2006. évet leszámítva, amikor a legalacsonyabb volt a nálunk az áremelkedés – töretlen volt: míg 2000-ben alig érte el az árszintünk az unió átlagának felét, most már a háromnegyedéhez közelítünk.
Az árfelzárkózás természetes kísérője a nemzetközi kereskedelem liberalizálásának, ugyanakkor feszültségekhez vezet, ha nem a gazdasági teljesítménynyel összhangban következik be. Márpedig hazánkban a reálkonvergencia, vagyis a gazdasági teljesítmény felzárkózása sokkal lassabban történik, sőt, az uniós csatlakozást követően meg is állt.
Az európai gazdaságok közül a legolcsóbbnak a nem EU-tag Macedónia számít, amely nem éri el az uniós átlagos árszint felét sem. A legdrágább viszont Dánia, ahol a termékek átlagosan 41 százalékkal kerülnek többe a közösség többi országáénál. Általában a Balkán államai számítanak olcsónak, míg a skandináv országok drágának, de ennek nem annyira éghajlati, mint inkább fejlettségbeli különbségre visszavezethető okai vannak.
Az országok közti különbségek általában az iparcikkeknél és az élelmiszereknél kisebbek és a szolgáltatásoknál magasabbak, kivétel ezalól a szeszes ital és a dohányáru, ezek esetében a legolcsóbb Montenegró és a legdrágább Norvégia árszintje között bő ötszörös az eltérés. A legkisebb különbség a ruházati cikkeknél figyelhető meg, ez összhangban van azzal, hogy valószínűleg ez a nemzetközi kereskedelemben az egyik legszabadabban áramló áruféleség.
A távközlési és a postai szolgáltatások esetében számít hazánk a legdrágábbnak, ez nem túl biztató visszajelzés az iparág hazai liberalizálását illetően. A másik csoport, ahol meghaladják az uniós átlagot a hazai árak, a közlekedési eszközök. Itt vélhetően az EU által ugyan elfogadott, de a gyakorlatban vámként funkcionáló regisztrációs adó fejti ki áldásosnak nem nevezhető hatását.
A vendéglátásban és a szálláshely-szolgáltatásban viszont európai szinten is olcsónak számít Magyarország, a közösségi átlag 67 százalékát érik el a hazai éttermi árak és szállásdíjak.
A statisztikának az öszszehasonlíthatóság megteremtése mellett az uniós támogatási rendszer is növeli a jelentőségét.
Több támogatásból ugyanis a vásárlóerő-paritáson egységes árszintre hozott GDP-mutató képezi az alapját.
A statisztikának az öszszehasonlíthatóság megteremtése mellett az uniós támogatási rendszer is növeli a jelentőségét.
Több támogatásból ugyanis a vásárlóerő-paritáson egységes árszintre hozott GDP-mutató képezi az alapját.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.