Maros Sefcovic oktatási biztos szerint ezért több és hatékonyabb beruházásra van szükség az oktatás és a képzés területén; a felsőoktatás esetében diákonként 10 ezer euróval nagyobb kiadással érné csak el az EU az Egyesült Államokat.
A 2000-ben megfogalmazott lisszaboni stratégia öt referenciaértéket tűzött ki az oktatásban, amelyből négyet aligha sikerül elérni jövőre. Teljesíteni egyedül azt a referenciaértéket sikerült, amely a matematika, a természettudományok és a műszaki tudományok területén végző hallgatók számának növelésére vonatkozik.
Három referenciaértéket – a felnőtt népesség részvétele az egész életen át tartó tanulásban, az iskolából kimaradók arányának csökkentése, illetve a középfokú végzettséget szerző fiatalok számának növelése – a javulás ellenére sem sikerült elérni. Egy referenciaérték esetében pedig még romlott is a helyzet 2000 óta: a 15 évesek szövegértési teljesítménye hanyatlott.