Magyar gazdaság

A vidéki kínaiak kegyeit keresik a multik

A kínai kormány további kezdeményezéseket helyezett kilátásba annak érdekében, hogy elsősorban a kisebb városokban és falvakban növelje a hazai fogyasztást. Ezzel várhatóan komoly versenyt indít el az eddig csak nagyvárosokra fókuszáló kereskedők körében az említett településeken.

A belső fogyasztás vártnál dinamikusabb élénkülésének már vannak jelei Kínában. A Dell számítógépes cég 2009 negyedik negyedévi eredmény kimutatása szerint 81 százalékkal nőttek a személyi számítógép gyártók eladásai Kínában – írja a Reuters. Ezt már a kínai kormány vidéki fogyasztást ösztönző intézkedéseinek tulajdonítja a vállalat. Hasonló sikert könyvelhettek el más nagy cégek, így például a Wal-Mart és a Best Buy is az ázsiai óriásország 1800 milliárd dolláros fogyasztói piacán.

A Suning, Kína legnagyobb elektronikai kereskedő a pekingi bejelentésen felbuzdulva úgy döntött, hogy 520 új áruházat nyit idén a már meglévő, 941 üzletből álló hálózatának bővítésére szerte az országban. Riválisa, a több mint 700 üzlettel rendelkező GOME ugyancsak számos áruház kialakítására készül vidéken. A Wal-Martnak, a Best Buynak és Carrefournak hasonló tervei vannak a második és harmadik vonalhoz tartozó városokban.

Elemzők ugyanakkor úgy vélik, hogy nem lesz könnyű meghódítani ezeket a településeket, főleg a vidéki piacon 50 százalékos részesedéssel rendelkező helyi versenytársak – így az utcai árusok tömeges - jelenléte miatt. Így várhatóan a haszon sem jelentkezik azonnal, inkább ötéves távlatban hozhatják meg a várt eredményeket ezek a befektetések.

Mégis, a kínai kormány lépéseivel nagy lehetőség nyílik meg a kereskedők előtt. Kína 1,3 milliárd fős lakosságának több mint kétharmada él vidéken, ami az Egyesült Államok népességének mintegy háromszorosával egyenértékű.

Világgazdaság Online-->

dell fogyasztás Carrefour Wal-Mart belső fogyasztás multik GOME
Kapcsolódó cikkek