BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hitelkezelés: Romló portfólióminőség, növekvő átstrukturálások

A 2009-es recessziós környezetben jelentősen romlott mind a bankok, mind a pénzügyi vállalkozások vállalati és háztartási hitelportfóliójának minősége. A portfólióromlás és az ebből származó hitelezési veszteségek több mint kétszeresére növekedtek, miközben az átstrukturálások aránya is megugrott. A rossz hitelek átstrukturálásával, az adósságterhek átmeneti csökkentésével a bankok képesek az ügyfelek fizetőképességét javítani és a hitelezési veszteségeket mérsékelni, ha a gazdasági fellendülés gyorsan elkezdődik. Ennek megfelelően a bankszektorban és a pénzügyi vállalkozásoknál lelassulhat a nem teljesítő hitelek arányának emelkedése.

A tavalyi évben a gazdaság jelentős visszaesését a vállalatoknál a profitok csökkenése, a csődráták emelkedése és ennek következtében a hitel-visszafizetési képesség romlása kísérte. A bankrendszerben a nem teljesítő (90 napnál hosszabb késedelem) hitelek hitelállományhoz viszonyított aránya a 2008 végi 4,7-ről 10,1 százalékra ugrott 2009 végére a vállalati ügyfeleknél. A hitelezési veszteségek állományhoz viszonyított aránya rendszerszinten elérte a 2,5 százalékot 2009-ben, ez duplája a 2008. évinek.
A tavalyi év első felében a forint árfolyama érdemben gyengült, ami a döntően devizában eladósodott lakosság törlesztési terheit nagymértékben növelte. Ezt a hatást a banki finanszírozási költségek emelkedése és hitelkamatokban történő megjelenítése tovább növelte. Az év folyamán a pénzügyi környezet negatív hatása mérséklődött, és előtérbe kerültek a negatív gazdasági hatások. A hazai munkanélküliségi ráta meghaladta a 10 százalékos szintet, miközben a reáljövedelmek csökkentek, ami visszavetette a háztartások hitel-visszafizetési képességét.
A háztartási hiteleken belül a nem teljesítő hitelek aránya (90 napnál nagyobb fizetési késedelem) a teljes hitelállományon belül meghaladta a 2008-as szint kétszeresét, és megközelítette a 7 százalékot. Az értékvesztés eredményrontó hatása az állomány arányában ugyancsak több mint kétszeresére, 2,5 százalékra emelkedett egy év alatt.
A pénzügyi vállalkozások portfóliójában jelentős részt képviselnek a gépjárműhitelek.

A gépkocsi-értékesítés visszaesésével az új ügyfelek száma elmaradt a korábbiaktól, a meglévő ügyfelek között pedig a jövedelmek visszaesése miatt drasztikusan megugrott a késedelembe esők aránya.

A jelzáloghitelekkel összehasonlítva ezen hitelek esetén jelentősen csökkent a hitel-visszafizetési hajlandóság is. Mindezek következtében a pénzügyi vállalkozásoknál a nem teljesítő hitelek aránya 5-ről 11 százalék fölé, a hitelezési veszteségráta 1,5 százalékról 4,5 százalék közelébe ugrott 2009-ben.

A hazai bankok a problémás hiteleknél leginkább átstrukturálással próbálják helyreállítani ügyfeleik törlesztési képességét, lassítani a portfólióminőség romlását. Az átstrukturálás kiterjedhet a futamidő meghosszabbítására, a hitelezési feltételek átmeneti átalakítására (például a törlesztőrészlet csökkentése átmeneti időszakra), vagy akár a tőketörlesztés átütemezésére is. A 2009-es év folyamán jelentősen megnövekedett az átstrukturált ügyletek aránya a teljes banki hitelportfólióban. A vállalati ügyfeleknél elérte az 1,5, míg a háztartások esetén meghaladta a 3 százalékot.
A kényszerértékesítések, illetve a követelések eladásának száma elenyésző volt ez idáig, azaz a bankok a mérlegükben tartják a problémás hiteleket, amit több tényező magyaráz. A követelésvásárlói piac beszűkült a tavalyi évben, az árverés eszközével pedig az ingatlanpiaci tranzakciók visszaesése miatt nem szívesen élnek a bankok. A problémás jelzáloghitelek fedezetéül szolgáló 49 000 ingatlan gyors értékesítése ugyanis jelentős veszteségekkel járna. Így az árverések száma alacsony, havi 400 körüli szinten volt 2009 második felében. Ebből a 400-ból azonban havonta csak 30-40 ingatlant sikerül eladni, a teljes felkínált mennyiség 90 százaléka az értékesítés sikertelensége miatt újra árverezésre kerül.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.