Az önkormányzatok eladósodottsága öt év alatt több mint háromszorosára nőtt, ennek nagyon komoly következményei lesznek a következő években. Alapvető átalakításra van szükség ezen a területen – elsősorban a finanszírozás, valamint a feladatellátás terén – annak érdekében, hogy a települések megbirkózhassanak a feladatukkal – derült ki tegnap Gödöllőn, a Magyar Polgármesterek VIII. Világtalálkozóján.
Sólyom László, az esemény fővédnöke azt mondta, az önkormányzatok a demokrácia alapvető intézményei, ellensúlyt képeznek a központi hatalommal szemben. A köztársasági elnök úgy fogalmazott: az elmúlt öt évben számos község, város első emberével találkozott, s rájött arra, hogy a polgármesterek személye döntően meghatározza a települések életét.
Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára szerint a közigazgatásban komoly bajok vannak. Területi széttagoltság – szervezeti túlburjánzás, szerteágazó illetékesség – jellemzi, hiányzik a működési összehangoltság, elhalt a közigazgatási szervek integrációja, túl sok, régiónként 33 területi államigazgatási szerv működik. Szükség van a jelenlegi alkotmányellenes állapot helyreállítására, s ennek érdekében már történtek lépések, szeptember elsejétől újra működnek a közigazgatási hivatalok. Be kell vezetni az egyablakos ügyintézést, először a megyei jogú városokban. Integráltan működő területi államigazgatást kell kiépíteni. Ezért 2011. január elsejétől erős feladat- és hatáskörrel rendelkező megyei szintű kormányhivatalok jönnek létre, s ide koncentrálódnak az állam feladatai. Tállai úgy fogalmazott: az a cél, hogy a mai, dekoncentrált intézményi dzsungel egyszerűbb legyen, mert azzal jól járnak az ügyfelek, az ügyintézők, az önkormányzatok és az állam is.
Az államtitkár úgy véli, az önkormányzatok területén is sok megoldásra váró feladat van. Tisztázni kell az állami és önkormányzati teendők rendszerét, el kell végezni a közszolgáltatások reformját. Jelenleg súlyos gazdasági anomáliák is jellemzik a településeket. A támogatások folyamatosan szűkülnek, az önkormányzatok hitelállománya és kötvénykibocsátása a 2005-ös alig több mint 300 milliárd forintról mostanra 1020 milliárdra emelkedett. A kiegészítő támogatások nem működnek rendesen, a finanszírozási rendszer következetlen, állandóan változnak a normatívák. Tállai szerint az elmúlt hetekben már történtek pozitív lépések. Csökkent a képviselők száma, rövidebb lett a kampány, a helyi iparűzési adó beszedésének joga visszaszállt az önkormányzatokra. Ám még bőven maradt tennivaló – tette hozzá. Többek között tervet kell készíteni arra, mi legyen azokkal az önkormányzatokkal, amelyek a kötvénykibocsátás után rövidesen megkezdik a törlesztést. Ám meg kell erősíteni a kistérségi társulásokat is, és egységesebb, működőképesebb fővárosi önkormányzati rendszert kell kialakítani, különös tekintettel a forrásmegosztásra.
Sepsey Tamás, az Állami Számvevőszék főigazgató-helyettese is az eladósodottság veszélyeire hívta fel a figyelmet. Kitért arra is, az uniós források elutasított pályázatainál 38 százalékban a forráshiány volt az ok, 62 százalékban az alaki, tartalmi hiba, holott elvileg már egyre profibb pályázatírók állnak a települések rendelkezésére. S bár pénzügyi, gazdasági területen előrelépést tapasztaltak, továbbra is súlyos gond, hogy az önkormányzatok jelentős része nem hozza nyilvánosságra az ötmillió forintot meghaladó szerződéseit.
Csabai Lászlóné, Nyíregyháza polgármestere szerint az önkormányzatoknak nagyobb vagyoni és költségvetési önállóságot kell kapniuk, a polgármestereknek pedig nagyobb függetlenséget. Ezenkívül át kell alakítani az uniós források elosztását, s megváltoztatni a pályázati rendszert, valamint a közbeszerzési törvényt. Emellett a politikus szükségesnek tartja a szektorsemleges finanszírozást, a hatósági diktatúra csökkentését, s szerinte több saját bevételre van szükség, továbbá arra, hogy az állami feladatokat az állam fizesse.
Nagy Zoltán, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke az kérte a polgármesterektől, hogy bátran forduljanak hozzájuk, hiszen közös az érdekük. Az önkormányzati közbeszerzések értéke évi 588 milliárd forint, ez az összes közbeszerzés értékének harmada, tehát rengeteg pénzről van szó, ennek ellenére nem mindig jelzik a hivatalnak, ha a pályázatok során szabálytalanságot tapasztalnak, kartellgyanút észlelnek. S azt javasolta a települések vezetőinek, hogy vállalkozási szerződéseik megkötése során figyeljenek arra, hogy előnyös megállapodást írjanak alá. Ne egyezzenek bele a túl hosszú távú szerződésbe, s ne alkalmazzanak kedvezőtlen árképletet, ahogy az több helyen előfordult az elmúlt években a parkolások, illetve köztéri reklámozás esetében. ABCs
Újra kell szabályozni az állam és az önkormányzatok közötti feladatellátást
Le kell építeni az egyre inkább túlburjánzott bürokráciát
Meg kell határozni azt a közszolgáltatási minimumot, amelyet az államnak kell fizetnie
Kiszámítható és normatív alapú finanszírozást kell bevezetni
Meg kell állítani a települések eladósodottságát
Tervet kell készíteni az önkormányzatok kötvénykibocsátása utáni törlesztésére
Meg kell erősíteni a kistérségi társulásokat
Egységesebb, működőképesebb fővárosi önkormányzati rendszer kell
Forrás: VG-gyűjtés
Újra kell szabályozni az állam és az önkormányzatok közötti feladatellátást
Le kell építeni az egyre inkább túlburjánzott bürokráciát
Meg kell határozni azt a közszolgáltatási minimumot, amelyet az államnak kell fizetnie
Kiszámítható és normatív alapú finanszírozást kell bevezetni
Meg kell állítani a települések eladósodottságát
Tervet kell készíteni az önkormányzatok kötvénykibocsátása utáni törlesztésére
Meg kell erősíteni a kistérségi társulásokat
Egységesebb, működőképesebb fővárosi önkormányzati rendszer kell
Forrás: VG-gyűjtés-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.