A nemzeti kormányok azt szeretnék, ha a Brüsszel által tőlük elvárt megszorításokat az uniós intézmények is követnék, ezért elsősorban azok működési költségeit nyirbálnák meg. Semmi jele nincs azonban annak, hogy a saját bőrüket érintő takarékoskodást hajlandók lennének elfogadni az EU-s bürokraták. Miközben a legmagasabb rangú uniós tisztviselők kétszer annyit keresnek, mint a hasonló munkakört betöltő német hivatalnokok (VG, augusztus 23., 4. o.), az Európai Bizottság nemrég beperelte a tanácsot a múlt évre tervezett, 3,7 százalékos fizetésemelés mértékének megfelezése miatt.
Ugyancsak éles viták várhatók az új uniós külszolgálat költségeinek kapcsán. Ez ugyanis egyáltalán nem szerepel a költségvetési tételek között, holott jövőre már meg kellene kezdenie a működését. A testület a tervek szerint az EU más intézményeiből, illetve a nemzeti kormányzatoktól érkező tisztviselőkből állna fel, ám a bizottság is elismerte, a „költségvetési hatása talán nem lesz teljes mértékben semleges”.
Az uniós költségvetésnek jelenleg mintegy negyede származik a tagállamok által átutalt vám- és áfabevételekből, a többit a GDP-arányosan fizetett nemzeti hozzájárulások teszik ki. A bizottság az elmúlt években többször is felvetette annak a lehetőségét, hogy emeljék az EU saját bevételeinek arányát, az uniós szintű adók bevezetését azonban a tagállamok rendre elvetették. A befizetéseik növelésével kapcsolatos tagállami ellenállást látva Brüsszel most ismét lehetőséget lát arra, hogy megkísérelje az ötlet elfogadtatását. Érvelése szerint a nemzeti hozzájárulásokat lehet ugyan csökkenteni, ám akkor a kieső bevételeket más forrásból kell pótolni.
Janusz Lewandowski költségvetési biztos nemrég a befizetések évi 30-40 milliárd eurós mérséklésének lehetőségéről beszélt, de hozzátette: ahhoz, hogy az uniós büdzsé megmaradhasson az évi 140 milliárd euró körüli szinten (ez a közösségi GDP mintegy egy százalékát jelenti), be kell tömni az így keletkező lyukat. Szerinte ezt új, határokon átívelő adók bevezetésével vagy az úgynevezett költségvetési visszatérítések (amelyek legnagyobb haszonélvezője Nagy-Britannia) megszüntetésével lehetne elérni.
Az uniós szintű adók lehetséges terepeként Lewandowski a légi közlekedést, a szén-dioxid-kereskedelmet és a pénzügyi tranzakciókat említette. Spanyolország, Lengyelország, Ausztria és Belgium támogatólag nyilatkozott az elképzelésről, Németország, Franciaország és Nagy-Britannia azonban továbbra is mereven elutasítja azt. Az Európai Bizottság a tagállamoktól érkező reakciókat egyelőre nem kommentálja, hanem arra készül, hogy szeptember végén közzéteszi átfogó költségvetési felülvizsgálatának eredményeit. Ezzel megindulhat majd a vita a következő hétéves, 2014–20 közötti költségvetési időszak tervezéséről is, miközben a jövő évi büdzséről az Európai Parlament várhatóan novemberben fogadja el álláspontját. WSJ, AFP, EUobserver, European Voice
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.