BUX 42,990.47
-0.25%
BUMIX 3,852.18
+1.11%
CETOP20 1,798.64
-1.19%
OTP 9,148
-0.74%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.00%
+0.87%
-1.33%
ZWACK 17,300
-0.29%
0.00%
ANY 1,535
-0.32%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
-0.61%
0.00%
-0.48%
OPUS 156.6
+3.16%
-8.50%
0.00%
0.00%
-1.36%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,834
+0.85%
+0.79%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
+0.11%
0.00%
0.00%
+4.85%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
-13.51%
0.00%
SunDell 46,000
+0.88%
0.00%
+3.31%
+2.60%
-11.11%
+0.75%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
+0.47%
NAP 1,202
-2.28%
0.00%
-4.59%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

ITD: az egyik láb még sánta

Az év eleji terv és a tényleges mai helyzet köszönő viszonyban sem áll egymással – derült ki az ITD Hungary vezérigazgató-helyettesének arra a felvetésünkre adott reakciójából, hogy az ügynökség idei tervei és a tavalyi tényadatok alapján eléggé érthetetlen, miért maradnak el szakmai programok forráshiány miatt.

Márton Péter korábban azt mondta: a befektetési és kereskedelem-fejlesztési ügynökség finanszírozása ellehetetlenült, s nemcsak a működési költségekre nincs forrás (csak hitel), de esetleg szakmai programokat is kénytelen lesz lemondatni pénzhiány miatt.

Ugyanakkor az év elején az akkori vezetés által ismertetett tervek szerint – amelyek trendjeikben egybevágnak az elmúlt évek tényadataival – az ügynökség költségvetésének bevételi oldala három főbb – jóllehet nem teljesen egyenlő – tételből áll össze. Az egyik a költségvetési támogatás, amely a szakmai felügyeletet (és akkor még az ITD feletti tulajdonosi jogokat is) gyakorló tárca, a mai Nemzetgazdasági Minisztérium elődje által kezelt beruházásösztönzési, illetve külgazdaság-fejlesztési célelőirányzatokat jelenti, továbbá kisebb részben a kiemelt k+f+i programokhoz nyújtott forrásokat. Ennek idei tervezett összege durván kétmilliárd forint volt. Ebből a keretből kell finanszírozni a működést – mint azt a tavalyi üzleti jelentésben publikált táblázat is mutatja.

A másik forrás a GOP-3.3.1 Kiemelt program – Befektetésösztönzés és üzletfejlesztés az ITD által című program keretéből jön a ügynökséghez. Miután ez önálló projektként valósul meg, így finanszírozása is a költségvetési forrástól és a saját bevételektől elkülönítve, önálló forrásból történik. Ez javarészt szakmai tevékenységre fordítandó program.

Végül, de nem utolsósorban a harmadik elem a saját bevételek, illetve egyéb bevételek (fejlesztési támogatás és egyéb bevételek), amelyeket szakmai programokra „illik” fordítani. Számszerűsítve (az MTI-Eco, 2010. január 7-i jelentése szerint): „Az ügynökség 2010-ben 6,341 milliárd forintból gazdálkodhat. Ebből a költségvetési támogatás 1,897 milliárd, uniós pályázatokból 2,776 milliárd forint jut ez évre, az ITD Hungary saját árbevétele pedig 1,668 milliárd forint.”

A vezérigazgató-helyettes nem kívánt reagálni a fentiekre, s belemenni annak részleteibe, hogyan áll össze az ITD Hungary finanszírozása az idén. Ám azt határozottan leszögezte, hogy a költségvetési forrás nem kizárólag személyi és működési jellegű kiadásokat fedez, hatással van az egyéb programszervezésekre és feladatok ellátására is. A GOP-ból finanszírozott programok nem szenvednek hátrányt – tette hozzá. Arra a kérdésünkre, hogy a tervezett – és elmaradással fenyegető – kínai rendezvényt miért nem a GOP-ból finanszírozzák, azt mondta: az előírások megszabják, hogy milyen típusú rendezvények költségeit lehet ebből a forrásból fedezni, ez viszont nem ilyen.

Az ITD Hungary egyébként az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően januárban megkapta az akkori gazdasági tárcától a költségvetési támogatás első öthavi részét, ám a rendnek megfelelően a maradék héttizenkettednyit csak azt követően kell biztosítania, hogy az ügynökség rendben elszámolt az első részlettel. Ezt eddig – mindig májusban – megtette az ITD Hungary, s júniustól nemigen volt probléma a finanszírozással. Ám az idén ez az elszámolás csúszott, vélhetően részben a kormányváltás, részben amiatt, hogy a tulajdonosi jogok gyakorlását az ITD felett megkapta a Fellegi-féle Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely besorolta az ügynökséget az MFB csoportba, az pedig leváltotta az egész ITD-menedzsmentet. Az elszámolás már megtörtént, pénzt azonban azóta sem kaptak – mondta lapunknak Márton, ám kérdésünkre, hogy pontosan mikor számoltak el, nem válaszolt érdemben.A gazdasági tárca megkeresésünkre nem kívánt reagálni.

Megoldás

Hétfőtől megoldódhat az ügy: egy most megjelent kormányhatározat értelmében a Matolcsy-féle tárcától a Fellegi-féle miniszté-riumhoz vezetik át azokat az előirányzatokat is, amelyekből az ITD Hungary-t finanszírozzák – tudatta az MTI-Eco.

Ezzel egyébként már tényeg csak a szakmai felügyeleti jogkör marad az NGM-nél. Kérdés, források nélkül mire megy.

Ezzel egyébként már tényeg csak a szakmai felügyeleti jogkör marad az NGM-nél. Kérdés, források nélkül mire megy. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek