A Reuters elemzésében megszólalt Susumu Kato, a Credit Agricole Japánra szakosodott vezető közgazdásza, aki szerint Japán átmeneti recesszióba fog zuhanni. Úgy véli, a japán GDP az idei és a következő negyedben csökkenni fog, és így már a három egymást követő negyedévet jellemzi csökkenés, ez pedig hivatalosan is válságnak tekinthető.
A szakértő úgy becsüli, a pusztító földrengés és a cunami hatására az idei első negyedben a GDP 0,6 százalékkal, a másodikban pedig 1,5 százalékkal esik vissza. Kato - sok elemzőhöz hasonlóan - azt sejteti, hogy a japán gazdaságot sújtó kár összege elérheti a 15 trillió jent (188 milliárd dollár), azaz a GDP körülbelül 3 százalékát.
A katasztrófa következtében az ország energiatermelő kapacitásának mintegy 10 százaléka kiesett, az elemző pedig arra emlékeztet, hogy az események hatására a japán fogyasztók óvatosabbak lesznek, növelik megtakarításaikat, ez pedig csökkenti a fogyasztást, és egyúttal a gazdaság hajtóerejét.
A japán cégek egy része képtelen beszerezni a szükséges alkatrészeket és nyersanyagokat - hangoztatta Tom Taylor, a National Australia Bank közgazdásza. Szerinte a problémát súlyosbítja a pontos határidőre történő kiszállítást előíró raktározási rendszer. Különösen gond ez olyan autók és elektronikai alkatrészek tekintetében, amelyeket a Nissan, Mazda, Honda, Hitachi, NEC, Fujitsu, Toyota és Sony használ. A Toyota ugyan tegnap már megnyitotta több üzemét, de tizenkét fő termelőegységét legalább március 22-ig zárva tartja.
Ugyanakkor egyes elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy a katasztrófát követő újjáépítés és az ezzel járó tőkeinjekció hatékony és megfelelő ösztönzést nyújt majd a gazdaságnak. Thomas Byrne, a Moody’s alelnöke úgy fogalmazott: a nagy és erős gazdaságok már bebizonyították, hogy képesek leküzdeni a természeti csapásokat. Japán pedig a maga 6 ezer milliárd dolláros gazdaságával - amely hozzávetőleg egyenlő Németország és Olaszország együttes gazdaságával - valóban nagynak számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.