BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Áremelésben már élen vagyunk

Öt százalékkal emelkedtek az élelmiszer-napicikkek kereskedelmi átlagárai a második negyedben az elmúlt év azonos időszakához képest. Ennél nagyobb drágulást – nyolc, illetve hét százalékot – csak Törökországban és Finnországban regisztrált a Nielsen piackutató vállalat 21 európai államban végzett felmérése.

A kereskedelmi ágazatban tapasztalható tendencia az első fél évben még megegyezett az európai átlaggal, ám a második negyedben már jelentős volt az eltérés. Az élelmiszer-kiskereskedelem árbevétele ugyanis három százalékkal emelkedett a bázishoz viszonyítva, ám az eladott árumennyiség két százalékkal elmaradt a tavalyi második három hónap adataitól, vagyis enynyivel kevesebb terméket vásároltak a magyar háztartások – foglalta össze Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója, hozzáfűzve: a vizsgált 21 ország átlagát tekintve a volumen két, az árbevétel öt százalékkal lett magasabb.

A magyar háztartásoknál jobban csak a görögök és a finnek fogták vissza a fogyasztást, négy, illetve három százalékkal, ám érdekes, hogy Svájcban egy százalékkal csökkent az élelmiszernapicikk-kereskedelem mennyiségben mért teljesítménye.

Ezzel szemben leginkább – hét százalékkal – a norvég lakosság fogyasztása emelkedett az elmúlt három hónapban, de a török, valamint a cseh vásárlások is öt, illetve négy százalékkal haladták meg a tavalyi második negyedéves mennyiséget.

Szalókyné Tóth Judit szerint az európai élelmiszer-kiskereskedelem alakulását jelentősen befolyásolja a harmadik negyedben a pénzügyi bizonytalanság, a munkahelyek biztonsága, valamint az, hogy általában megingott a fogyasztók bizalma. Fontos kérdés továbbá, milyen módon hat majd az árak további emelkedése a mennyiségi eladásokra. 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek