BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb MiG-tenderek jönnek

Az év végéig eladandó 24 gépből csak nyolcra írt ki pályázatot a Honvédelmi Minisztérium

Hétfő óta már fogadja a Hon-védelmi Minisztérium (HM) az egy hete felkínált nyolc MiG–29-es katonai repülőre és húsz tartalék hajtóművükre vonatkozó ajánlatokat. Mivel az idén várhatóan háromszor ennyi repülőtől akar megválni, a közeljövőben újabb kiírásra vagy kiírásokra kerülhet sor.

A korábban jelzettnél jóval kevesebb, csak hat MiG–29B és két MiG–29UB katonai repülőre, valamint húsz tartalék hajtóműre írt ki a közelmúltban pályázatot a honvédelmi tárca, holott bő egy hónapja összesen 24 repülő ez évre tervezett eladásáról lehetett olvasni. A Világgazdaság érdeklődésére a minisztérium sajtóosztálya megerősítette a 24 gép idei eladására vonatkozó szándékot, de hozzátette: mivel a vadászrepülőgépek az állami vagyon részét képezik, értékesítésüket a HM önálló hatáskörben csak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. meghatalmazása és megbízása alapján végezheti. „Így a további eszközöket pályázati úton, egy későbbi időpontban értékesítjük” – állt a válaszban.

A nyolc repülőre hétfő óta fogadja a minisztérium az ajánlatokat. A kiírás szerint egy repülő „ingóságért” áfával legalább közel 3,5 milliárd forintos ajánlatot tart elfogadhatónak, egy turbina „ingóságért” pedig 631 milliósat. Alsó határként tehát bruttó közel 41 milliárd forintot remél. Hasonló értékűnek feltételezve a többi repülőt és a velük később felkínálandó turbinákat, a hazai használatból kivont MiG–29-esek együtt s feltehetően, de nem biztosan még ez év végéig minimum bruttó 123 milliárd forintot hoznak. Igaz, nincs információnk a további tendereken eladandó repülők majdani minimáláráról, és arról sem, hogy hány további turbinára keres majd gazdát a HM.

A most felkínált vadászrepülőgépek egy része üzemképes a tárcától kapott tájékoztatás szerint, egy részük pedig üzemképessé tehető.

Nem feltétel, hogy a vevő NATO-tagországbeli legyen, de a kiírás és a 16/2004 kormányrendelet 5. § (1) bekezdése szigorú feltételeket, korlátozásokat tartalmaz. Például nem adható el haditechnikai eszköz olyan országba, amely épp fegyveres konfliktusban áll, de még csak nem is tranzitálható rajta keresztül. Értelemszerűen be kell tartani az ENSZ, az EU és az EBESZ embargóit. Nem kerülhetnek a magyar MiG-ek olyan országokba, illetve olyan szervezetekhez, magánszemélyekhez, ahova vagy akiknek a terrorizmus elleni nemzetközi és uniós fellépés rendelkezései alapján tilos haditechnikai eszközt szállítani, vagy azzal kapcsolatos szolgáltatást nyújtani.

A vadászgépek kiviteléhez szükséges a Magyar Kereskedelmi Engedélyeztetési Hivatal engedélye is. Abba viszont már nincs a Honvédelmi Minisztériumnak beleszólása, hogy a vevő kinek adja tovább, ha továbbadja a MiG-eket.

A Magyar Légierő 2010. december 31-én, 17 évnyi használat után vonta ki a MiG–29-eseket. A vadászgépekhez 1993-ban, az orosz államadóság fejében jutott. A gépeket a kecskeméti bázis Dongó és Puma századai használták. A nagyközönség utoljára a kecskeméti repülőnapon láthatta a magyar MiG–29-eseket, amelyektől a katonai szakma az év végén búcsúzott.

Volt egy helikopteres elgondolás is

2007-ben az akkori honvédelmi miniszter, Szekeres Imre Moszkvában azt mondta a Szövetségi Tanács védelmi bizottsága vezetőivel folytatott tárgyalások után, hogy „számunkra kedvező lenne, ha a MiG–29-esekért cserébe az orosz szállító felújítaná a Magyar Honvédség Mi–8-as, Mi–17-es és Mi–24-es szállító és harci helikoptereit, illetve beszámítaná orosz helikopterek esetleges vásárlásánál”. Az új helikopterek vétele a közbeszerzési törvény szerint történne, de jó lenne, ha a honvédség helikopterei egy gyártótól származnának. A gyártóval való egyetértésben Magyarország eladhatja más országoknak is a kivont MiG-eket. A magyar légteret ma a svéd gyártmányú Gripenek védik.




A Mikojanon kívül a Szuhojnak és a Kazanyi Légigyártási Szövetségnek is az egészét kebelezte be, de nagy falatokhoz jutott az Iljusinből (86 százalék), a Tupoljevből (91), az Irkutból (80). Az OAK 83 százaléka orosz állami tulajdon, 9,9 százaléka a Vnyesekonombanké és 7,1 százaléka magánbefektetőké. A Mikojan a MiG márkanévű repülőin belül a 29-esből mintegy 1600-at gyártott.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.