Magyar gazdaság

Országreklám 12,5 milliárdért

A Magyar Turizmus Zrt. már azzal is elégedett lenne, ha a tegnap bemutatott 2013-as marketingterve alapján 1,6 százalékkal növekedne a vendégéjszakák száma.

A vendégéjszakák számának 1,6 százalékos növekedését, a hivatásturizmusban pedig a konferenciák számának 2-4 százalékos növekedését várja 2013-ban a Magyar Turizmus (MT) Zrt. – mondta tegnap Horváth Gergely, a turisztikai marketingcég vezérigazgató-helyettese a szervezet jövő évi marketingtervét ismertetve. Konkrétan azt szeretnék elérni, hogy a belföldi vendégéjszakák száma újra elérje a 2011-es rekordszintet, a külföldi vendégéjszakák száma pedig 3,2 százalékkal haladja meg a 2012-es eredményeket a kereskedelmi szálláshelyeken.

Jövőre is üzleti potenciál, trendek és utazási szokások szerint sorolja alosztályokba az egyes küldőpiacokat az MT Zrt. Az osztályba sorolás alapja az, hogy az adott piacról a turisták jellemzően egyénileg vagy utazásszervezők által, szervezetten érkeznek Magyarországra. Figyelembe veszik azt is, hogy a megközelíthetőség mekkora szerepet játszik a beutazásban, illetve a vendégéjszakák száma alapján mekkora az adott küldőterület piaci részesedése. A marketingterv alapján a gyógyturizmus Ausztriában, Németországban és Oroszországban jelenik meg hangsúlyosan, míg a hivatásturizmus az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Svájcban, a Benelux országokban és az USA-ban lesz a fókuszba. A fesztiválok, nagyrendezvények, a wellness turizmus és a Balaton elsősorban a szomszédos országokban, illetve Csehországban, Lengyelországban és Németországban jutnak majd kiemelt szerephez.

„Csak a főbb pilléreket tettük le, a terv nincs kőbe vésve, vagyis folyamatosan változhat. Igyekszünk több lábon állni, azaz keresni az új lehetőségeket, célpiacokat. Így az arab, orosz, kínai piacok mellett, ahol eddig is jelen voltunk, a dinamikusan fejlődő további keleti államokban szintén feltérképezzük a turisztikai lehetőségeket” – fogalmazott Horváth Gergely. A költségvetés még nem végleges, eredetileg 12,5 milliárd forint állt a turisztikai célelőirányzat rubrikában, ami másfél milliárddal több, mint az idén, de még kérdéses, hogy mennyi forrás juthat a cég működési és marketingköltségeire.

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2013-ban stagnálni fog. Különösen az észak- és dél-európai desztinációk számíthatnak gyengébb eredményekre, míg Nyugat-Európában mérsékelt (ám az átlagot meghaladó) növekedést várnak. Közép- és Kelet-Európában 2013-ra 2,3 százalékos növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) viszont csak 1 százalékos növekedést vár a kutatóintézet.

Az European Travel Commission legutóbbi jelentése szerint európai turizmus lassuló ütemben, de tovább bővült 2012 harmadik negyedévében, a kedvező tendencia mögött elsősorban az erősödő régión belüli forgalom áll, de a tengerentúli forgalom is növekedett. A regionális légi közlekedési adatok stabil keresletre utalnak, a szállodai foglaltsági adatok némiképp csökkentek. A legfrissebb európai turisztikai statisztikák azt mutatják, hogy a kedvezőbb árú és közelebbi desztinációk, illetve a belföldi turizmus, továbbá a nem szállodai szálláslehetőségek egyre népszerűbbek, ami elsősorban a gazdasági nehézségeknek tudható be.

horváth gergely Magyar Turzmus Zrt.
Kapcsolódó cikkek