A Facebook és a Google után menne a NAV
A piaci szereplőket élénken foglalkoztatta a gondolat, hogy mit kezd majd a NAV azokkal a külföldi adóalanyokkal, akiken sokkal nehezebb behajtani a reklámadót - írta a Reklámadóblog. Ez kimondva-kimondatlanul a Google-t és a Facebook-ot érinti leginkább, de ebbe a körbe sorolhatóak az olyan magyar nyelven is elérhető tematikus hirdetési portálok is, mint például a Booking.com.
A Reklámadóblog megkérdezte a NAV-ot, hogy tervezi-e behajtani ezeken a külföldi adóalanyokon az általuk fizetendő reklámadó összegét. A megkeresésre az adóhatóság azt válaszolta, hogy "a reklámadó-tartozás, mint minden más adótartozás behajtása érdekében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal igénybe vesz valamennyi a tartozás behajtásához szükséges jogszabályi lehetőséget. Így amennyiben – végrehajtható vagyon hiányában – a tartozás belföldön nem érvényesíthető és feltételezhető a külföldi vagyon megléte, kezdeményezi a külföldi behajtást".
A NAV válasza szerint ezt az Európai Unió tagállamaiban működő adóbehajtási jogsegély keretében kezdeményezhetik, amennyiben az általános feltételek megvannak.
A blog szerint a NAV egy adatgyűjtési időszakot követően elektronikus formában kezdeményezheti az ír adóhatóságtól a reklámadó beszedését. Az adóbeszedési eljárás sikeressége egyben a reklámadó európai értelemben vett próbája is lehet. Ha Magyarország rést tudna ütni a Google adóalapján, akkor ez a gyakorlat hamar elterjedhetne, de a tagállamok saját maguk határozhatnák meg az adó mértékét.