A kiskereskedelmi forgalom élénkítése volt a célja a kínai vezetésnek, amikor úgy döntött: jelentősen csökkenti több fogyasztási cikk importvámját.

Az érintett termékek között vannak a külföldi ruházati és kozmetikai cikkek, illetve pelenkák. A kozmetikumoknál például 5-ről 2 százalékosra vette vissza a tarifát a pekingi vezetés, a pelenkák esetében még nagyobb a csökkentés: 7,5 százalékról 2-re változik a vám.
A belső fogyasztás növekedése kiemelt fontossággal bír a kínai gazdaság irányítóinak szemében. A növekvő bérek mellett és az exportpiacok gyengélkedése miatt egy számottevő bővülés a 7 százalékosra lassult GDP-növekedésre is hatással lehet. Ehhez képest azonban a legfrissebb kiskereskedelmi adatok 10 százalék körüli növekedést mutatnak, amely szintén elmarad a várakozásoktól.

Nem volt véletlen, mely tételek esetében csökkent a vám: a Mintel Bloomberg által idézett kutatásából kiderül, hogy a külföldre látogató turisták 85 százaléka vásárol útja során valamilyen ruhát vagy cipőt, 90 százalékuk valamilyen kozmetikai cikket, csaknem kétharmaduk pedig babaholmit.

Más kérdés, hogy a vámtarifák visszafogása ellenére még mindig nem versenyképesek a kínai fogyasztói árak más országokkal, de még Hongkonggal szemben sem. Ennek magyarázata a magas forgalmi amíg Kínában az általános kulcs 17 százalék, Hongkongban nincs is ilyen teher. Ezért szakértők szerint a csökkentés hatása korlátozott lehet a kínai kiskereskedelemben, a kozmetikumok ára például még mindig jóval alacsonyabb lesz külföldön.

Tagadhatatlanul jó hír azonban a külföldi gyártók számára. A világ legnagyobb kozmetikai és szépségápolási cikkeket gyártó cégcsoportja, a L’Oréal, a Gap amerikai, illetve a svéd Hennes & Mauritz AB divatcégek a Bloombergnek úgy nyilatkoztak, felülvizsgálják Kínában alkalmazott áraikat.