Az áruforgalom mellett a szolgáltatásokból is egyre nagyobb kereskedelmi többlete keletkezik Magyarországnak. A MNB szakértői szerint az egyenleg válság utáni növekedéséhez elsősorban a szolgáltatásimport visszafogott növekedése járult hozzá, miközben az export növekedési üteme csak kisebb mértékben csökkent. Ez azt mutatja, hogy a válság az áruforgalomnál jóval kevésbé érintette a szolgáltatások külkereskedelmét. Ráadásul a GDP-arányos külső finanszírozási képességben 2009 óta bekövetkezett 7 százalékpontos emelkedésből 4 százalékpontos javulás köthető a szolgáltatások többletének bővüléséhez.
Míg a 2008-as válságot megelőzően a szolgáltatásexport és -import hasonló növekedése miatt az egyenleg a GDP 1–1,5 százaléka között alakult, addig a válságot követően a GDP-arányos import stagnálása mellett tovább nőtt az export. Ennek hatására a szolgáltatásegyenleg többlete a GDP közel 5 százalékára emelkedett. A növekvő többletnek hátterében inkább az import visszafogott bővülése állhat – állapítja meg az MNB. Ez nem is meglepő, hiszen a belső kereslet a válságból való kilábalás során gyenge volt, és csak mostanában kezdett el erősödni.
A szolgáltatás egyenlegén belül az utazásnak, vagyis a turizmusnak van a legmagasabb többlete, míg az elmúlt két évben látott bővülésben az egyik legnagyobb szerepe a szállítási szolgáltatásoknak volt. A magyar gazdaság turizmushoz kapcsolódó nettó exportja viszonylag magas szinten, a GDP 2,5-3,0 százaléka körül stabilizálódott a válság óta tartó időszakban, így nagyban hozzájárult a szolgáltatásegyenleg többletéhez. A 2010-ben kezdődő dinamikus emelkedés a bérmunka jellegű szolgáltatásokhoz, az üzleti szolgáltatásokhoz (például jogi, számviteli szolgáltatások), illetve egyéb kisebb tételek együttes javulásához köthető; 2012-t követően pedig a szállítási szolgáltatások többletében láthattunk érdemi javulást.
A szállítási szolgáltatásokból származó bevételek emelkedésében Magyarország földrajzi elhelyezkedésének is szerepe lehetett az MNB szerint. Nőtt a légi személy-, a közúti áru- és a közúti szállítást kiegészítő szolgáltatás forgalma. A közúti áruszállítás szempontjából Magyarország kiemelt földrajzi elhelyezkedésének lehet jelentősége. Magyarországon keresztül ugyanis a régiós országokhoz képest több nemzetközi közlekedési folyosó halad át. Ezzel összhangban a 100 négyzetkilométerre jutó autópályák és autóutak tekintetében is élen járunk a környező országokhoz képest, ráadásul 2013-tól az útdíjfizetési kötelezettségből származó bevételek is hozzájárultak a szolgáltatásexport emelkedéséhez. A légi szállítás bevételeinek folyamatos emelkedése 2012-ben ugyan – vélhetőleg a Malév csődbemenetele miatt – átmenetileg csökkent, összességében így is érdemi az ágazat hozzájárulása a szállítási szolgáltatásokhoz.
Magyarország szolgáltatásegyenlege különösen magasnak számít a régióban, ahol a szolgáltatásokból származó nettó export mértéke a hazánkban tapasztalt jelentős növekedéssel szemben viszonylag stabilan alakult az elmúlt években.
A szolgáltatások exportja a válság éveiben jóval kevésbé esett vissza, mint az áruexport, ami az MNB kutatói szerint arra utal, hogy a szolgáltatások exportja kevésbé van kitéve a kereslet ingadozásának. A szolgáltatások vélhetően kevésbé vannak kitéve a finanszírozásban bekövetkezett visszaesés negatív hatásainak az MNB szerint: az alacsonyabb tőkeigény mellett az is ezt támasztja alá, hogy a szolgáltatásoknál kevésbé válik el egymástól a teljesítés és a fizetés, így a szolgáltatással foglalkozó vállalatoknak kevésbé kell fizetési késedelemmel szembenézniük, és az ehhez kapcsolódó áthidaló finanszírozást megoldaniuk. Ráadásul számos olyan szolgáltatás lehet, amelyek elengedhetetlen részei a termelésnek, és az árukkal ellentétben azokat nem lehet készletezni. A jegybank megállapította: a szolgáltatások exportjában az utóbbi időben tapasztalt növekedés jelentősen tompíthatja egy esetleges válság hatásait a jövőben.
Esett a reálárfolyam
A szolgáltatásegyenleg bővülése az Európai Unió országai között is jelentősnek mondható Magyarországon, ami a válság óta bekövetkezett reálárfolyam-gyengüléssel is összefügghet. A munkaköltség-alapú reálárfolyam leértékelődése a versenyképesség javulásán keresztül a szolgáltatásegyenleg bővülő többletével járt együtt – írta a jegybank. A mediterrán országok közül Spanyolországban és Portugáliában is jelentősen leértékelődött a reálárfolyam, amiben főként a munkaköltségek relatív csökkenése játszhatott szerepet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.