„Folyamatosan próbáljuk jelezni az intézményrendszer képviselőinek, hogy vagyunk és dolgozunk, de eddig nem tudtunk érdemben tárgyalni arról, hogy mi lesz azokkal a pénzügyi vállalkozásokkal, amelyek az előző hétéves uniós ciklusban részt vettek a Jeremie-hitelek közvetítésében” – mondta a Világgazdaságnak Gyöngyösi László, a 11 vállalkozást tömörítő Vállalkozásfinanszírozók Szövetsége (Váfisz) alelnöke. A pénzügyi vállalkozások a 2007–2013-as uniós költségvetési periódusban a 158 milliárd forintnyi visszatérítendő uniós forrás (a Kombinált Mikrohitel Program, illetve az Új Széchenyi Hitelprogram termékei) mintegy 60 százalékát helyezték ki a vállalkozásokhoz, ezen belül a Váfisz jelenlegi 11 tagja a keret 28 százalékát, azaz 40 milliárd forintot juttatott el a vállalkozásokhoz 3137 hitelügyleten keresztül.
Ehhez képest, most úgy néz ki, hogy a jövőben már nem lesz szükség ezekre a közvetítőkre. A kormány ugyanis úgy döntött, hogy a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB) 400 hitelpontján lehet majd elérni a közösségi kölcsönöket. A vonatkozó kormányrendelet szerint szeptember 30-ig kellett volna kiírni a felhívást arra a közbeszerzési eljárásra, amelyen az MFB kiválasztja a majdani kereskedelmi banki partnereit és vélhetően a takarékszövetkezeteket, tehát azokat a közvetítőket amelyek majd helyet adnak az MFB Pontoknak. A 2014–2020 közötti ciklus 729,6 milliárd forint európai uniós gazdaságfejlesztési támogatáshoz kapcsolódó kkv-hitelkeret elosztását jelenti, tehát egyáltalán nem mindegy, kik vesznek részt a pénzek kezelésében. Arról nem is beszélve, hogy várhatóan 2020 után jelentősen szűkül a vissza nem térítendő támogatások szerepe.
Mint Gyöngyösi László mondta, az teljesen ésszerű, hogy született egy koncepció arra, miként kezelik majd a pénzeket, ám számos kétely fogalmazódott meg a szövetség tagjaiban. A Vállalkozásfinanszírozók Szövetségének tagjai korábban kiegészítői voltak a bankszektornak, hiszen a kereskedelmi banki működés rendszerével nehezebben összeegyeztethető a nagyszámú, ugyanakkor a hitelértékét tekintve alacsony átlagértékű, egyedi kiszolgálást igénylő ügyleteket bonyolították le. Pont azt a vállalkozói réteget fogták át, amellyel a bankoknak nem igazán érdemes foglalkozniuk. A Váfisz tagjai a bankokhoz képest más költségstruktúrában, kisebb ügyletméretek mellett is egyedi kiszolgálást tudtak nyújtani. Átlagosan 8-10 millió forint értékű kombinált mikrohitelt közvetítettek olyan vállalkozásoknak, amelyeknek az éves árbevétele 10–30 millió forint között volt. A vállalkozásokat a több mint 200 fős üzletkötői hálózatukon át érték el alapvetően úgy, hogy elmentek hozzájuk.
De nemcsak az előbbiek miatt gondolja Gyöngyösi László, hogy érdemes lenne a Váfisz-tagokkal számolni, hanem azért is, mert az előző ciklusban legalább két év kellett arra, hogy a források közvetítése olajozottan működjön. Akkor is, ahogyan most is, évek teltek el, mire a rendelkezésre álló közösségi pénzek eljutottak a vállalkozásokhoz. Az MFB Pontok 2016 végéig tartó felállítása minimum 6–12 hónap késést jelenthet a források elosztása szempontjából, amihez hosszú hónapok adódnak, mire mindenki megtanulja, mi a dolga, és olajozottan tud működni a hitelközvetítés. Ráadásul míg korábban akár az utolsó évben is lehívható volt az összes forrás, most minden évben meg kell ezt tenni, különben a tagállam elveszíti az adott évre eső összeget.
„Keressük az utat, hogy ne kelljen megválni a munkavállalók legalább felétől. Próbáljuk felvenni a kapcsolatot az állami tulajdonú bankokkal, hátha valahogyan be tudjuk vinni a tudásunkat az új rendszerbe. Vannak ötleteink, amelyeket próbálunk eljuttatni az intézményrendszer döntéshozóihoz” – sorolja Gyöngyösi László. Mint mondja, mire kifutnak a jelenleg kezelt hitelek, az még nyolc év, de a már folyó ügyletek kezeléséhez kevesebb alkalmazott is elég. El tudna képzelni egy olyan opciót, hogy mondjuk a visszafizetett uniós hiteleket a jövőben azok a Váfisz-tagok kezeljék, amelyek anno kiközvetítették. De azt is lehetséges útnak tartja, hogy a 2014–2020-as keret 10 százalékát megkapnák, és amíg feláll az új rendszer, addig ők juttatnák el a vállalkozásokhoz ezeket a pénzeket. A szervezet már kongatja a vészharangot egy ideje, de úgy tűnik, eddig hiába.
Mint korábban megírtuk, a tervek szerint a majdani modellben az MFB maga szerződik a pályázókkal, és saját kockázatára – a Váfisz szerint részben az adófizetőkére – finanszíroz, míg a kiválasztott partnerek a kihelyezéshez kapcsolódó részfeladatokat, valamint a kihelyezett állományok ellenőrzését és kezelését segítő egyes résztevékenységeket végezik az MFB-nek. Az előző uniós költségvetési ciklusban alkalmazott gyakorlathoz képest újdonság az is, hogy a közvetítés díja nem épül be a kamatokba, azt nem a vállalkozások fizetik, hanem az operatív programszámla terhére számoljál el, magyarul az EU állja a számlát.
Kicsiktől kicsiknek
A 2014-ben alakult Vállalkozásfinanszírozók Szövetségének tagjai olyan magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások, amelyek az MNB felügyelete alatt állnak, és elsősorban a kis- és középvállalkozások finanszírozását támogatják. Nem gyűjtenek forrást, nem vezetnek számlát, nem forgalmaznak értékpapírokat, nem bocsátanak ki kötvényeket, kizárólag hiteleznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.