Visszatért a pozitív tartományba az infláció az Egyesült Királyságban kéthavi defláció után: novemberben éves összevetésben 0,1 százalékkal emelkedett a fogyasztói árindex, szemben az októberi mínusz 0,1 százalékkal. Az előző hónaphoz képest nem változtak az árak, folytatódott az a február óta érvényes tendencia, amely szerint mínusz és plusz 0,1 százalék között ingadozott a havi infláció. A brit jegybank kormányzójának jelentéstételre kell mennie a miniszterelnökhöz, ha az infláció tartósan elmarad a közösen kitűzött inflációs céltól, de feltehetőleg minden szereplő tisztában van azzal, hogy a 2 százalékos célszám messze van.
A Bank of England (BoE) a múlt héten tette közzé inflációs jelentését, e szerint 2016 második feléig 1 százalék alatti mutatóra számítanak. A monetáris politikai tanács ugyanakkor szavazott a 2009 óta 0,5 százalékon álló alapkamat változatlanul hagyásáról, a döntést részben az olajárak újabb esésével, részben a bérek vártnál lassúbb növekedésével indokolták. A legfrissebb béradatokat ma teszi közzé a brit statisztikai hivatal, az előrejelzések szerint az októberrel zárult három hónapban év/év alapon 2,3 százalékkal emelkedhettek a heti átlagbérek, ami a leggyengébb lenne év eleje óta.
Ez aligha készteti a BoE-t arra, hogy megbánja múlt heti döntését, a kormányzóhelyettes Minouche Shafik is újra hangsúlyozta egy hétfői beszédében: fenntartható, az inflációt felfelé húzó bérnövekedést szeretne látni ahhoz, hogy támogasson egy kamatemelést. Ha viszont a szigorítás megkezdődik – tette hozzá Shafik –, akkor az ütem gyorsabb lehet annál, mint amit a piac most vár.
A britek pénzügyi helyzete összességében javult az elmúlt évben – állapította meg a jegybank tegnap közzétett negyedéves bulletinje –, és jobb helyzetben várnak egy esetleges kamatemelést. Ma a jelzáloghitelt törlesztők 31 százaléka látja úgy, hogy csökkentenie kellene kiadásait, többet kellene dolgoznia, vagy át kellene strukturálnia a hitelét, ha az alapkamat 2 százalékponttal 2,5 százalékra nőne. Egy évvel ezelőtt ez az arány még 37 százalék volt, két éve pedig elérte a 44 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.