Az olajár szabadesése és az Ukrajna miatti szankciók megtették a hatásukat: Oroszországban tavaly 3,7 százalékkal csökkent a GDP a szövetségi statisztikai hivatal előzetes számai szerint (az elemzők 3,8 százalékos mínuszt vártak). Ez 2009 óta a legrosszabb adat: egy évvel korábban – amikor a második fél évet már az olajár zuhanása határozta meg – még 0,6 százalékkal bővülni tudott az orosz gazdaság.
Egyelőre nem látni, mi állítaná meg a recessziót. A szankciókkal járó, illetve a válaszul bevezetett importkorlátozások ugyan megtámogatják a hazai termelést, de az olajbevételek fájó kiesését ez alig ellensúlyozza. A rubel az év eleje óta több mint 7 százalékkal gyengült a dollárral szemben, az olaj világpiaci ára pedig 16 százalékkal süllyedt lejjebb – egészen a 28 dollár/hordó körüli szintig –, így 2014 augusztusa óta már több mint 70 százalékkal lett alacsonyabb. A szankciók hatása is benne lehet abban, hogy decemberben az egy évvel korábbihoz képest 15,3 százalékkal esett a kiskereskedelmi forgalom, miközben a reálbérek 10 százalékkal csökkentek.
Az infláció valamelyest lassult ugyan 2015 utolsó hónapjában, de még mindig 12,9 százalék volt (a jegybank 4 százalékos rátát akar elérni 2017-re). A monetáris tanács múlt pénteki ülésén 11 százalékon hagyták az irányadó kamatot, a rubel csapkodása kapcsán pedig Elvira Nabiullina, a jegybank kormányzója annyit mondott, hogy szükség esetén készek beavatkozni.
A fiskális folyamatokkal viszont gyorsan kell kezdeni valamit, mert az olajbevételekből korábban félretett, a költségvetési lyukak befoltozását szolgáló tartalékalap vészesen apad, Anton Sziluanov pénzügyminiszter hó eleji nyilatkozata szerint a meglevő 50 milliárd dollár ez év végére elfogyhat. Dmitrij Medvegyev miniszterelnök már december végén kiadta az utasítást a kormányzati illetékeseknek egy olyan terv összerakására, amelynek révén 10 százalékkal csökkenteni lehet a büdzsé kiadásait, a részletes javaslatokat ezen a héten kell letenni az asztalra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.