BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra reformokat kérhet Brüsszel

Csak néhány javaslatot valósít meg a kormány az Európai Bizottság országspecifikus ajánlásaiból, de legalább már nem hagyja teljesen figyelmen kívül őket. A költségvetési hiány, a közmunkaprogram, valamint az állam szerepe fontos vitapont maradhat.

Szembemegy az Európai Bizottság elvárásaival a kormány, amikor nem tesz túl nagy erőfeszítéseket a hiány leszorítására és a strukturális deficit csökkentésére. A bizottság tavaly azt ajánlotta a kabinetnek, hogy a GDP 0,5-0,6 százalékának megfelelő kiigazítást hajtson végre, amivel teljesülne a strukturális deficitre vonatkozó korábbi, 1,7 százalékos hiánycél. Az eddig feszes költségvetési gazdálkodást folytató kormány azonban ehelyett most osztogatásba kezdett. Ezzel aligha lehet mérsékelni a hiányt. A tavalyi 2 és az erre az évre várt 1,9 százalék után jövőre 2,4 százalék lehet a deficit (korábban 1,7-et terveztek), vagyis ezzel nem kerül közelebb a strukturális hiányra vonatkozó elváráshoz, ami most már ráadásul nem is 1,7, hanem 1,5 százalékos. Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács (KT) elnöke is arról beszélt a napokban, hogy a jövő évi büdzsé tervezete alapján a strukturális hiányt övezi leginkább bizonytalanság. Az pedig nagyon valószínű, hogyha az általában nem túl szigorú KT kritikát fogalmaz meg, akkor Brüsszelnek ennél komolyabb problémái lesznek. Azt a kormány is elismeri a konvergenciaprogramban, hogy a strukturális hiány átmenetileg emelkedik, ez alapján pedig a bizottság akár újabb kiigazításokat is elvárhat a kabinettől a várhatóan májusban érkező új ajánlásaiban. Pénzügyi szankció azonban akkor sem várható, ha a kormány a 2018-as választásokra készülve még nagyobb osztogatásba kezdene, hiszen ha nincs 3 százalék felett a hiány, akkor nem indítanak túlzottdeficit-eljárást.

Brüsszel azonban más ajánlásokat is tett. Azt a javaslatot, hogy csökkentsék a torzító jellegű ágazati különadókat és a piacra lépés korlátait, a kabinet csak egy esetben fogadta meg: csökkentette a bankadót (azt sem teljesen emiatt). A Nemzetközi Valutaalap múlt heti országjelentésében úgy vélte: a kormány nem is akarja a többi ágazat extra terheit csökkenteni. Brüsszel februárban kiadott elemzésében megjegyezte, hogy az élelmiszerlánc-felügyeleti díjat megszüntette ugyan a kormány – a bizottság felfüggesztő határozatára válaszul –, ám a többi különadónál nincs sok változás. Ez alapján idén újra a különadók eltörlésére szólíthatják fel az országot.

A következő vitapont a munkaerőpiac lehet. Brüsszel szerint a közmunkára szánt forrásokat az elsődleges munkaerőpiacra való visszatérésre kellene átcsoportosítani. Habár a kabinet felsorolja a programjait, amelyek a piaci elhelyezést célozzák, a valóságban minden korábbinál több pénzt fordítanak idén és jövőre közfoglalkoztatásra. A nemzeti reformprogram szerint a „közfoglalkoztatás rendszerének fenntartását, aktiváló elemeinek erősítését indokolja, hogy a célcsoport tartós piaci foglalkoztathatósága más eszközökkel (mint a segélyezés) sem járt nagyobb hatékonysággal”. Ezért nőtt a közfoglalkoztatás finanszírozási kerete, a 2015-ös 270 milliárd forintról idén 340-re, a résztvevők száma pedig 213 ezerről 253 ezerre emelkedik. A közfoglalkoztatás kritikájának visszatérő eleme maradhat, hogy nagyon kevesen – hosszú távon 13 százaléknyian – tudnak elhelyezkedni az elsődleges munkapiacon, s az álláskeresési járadék időtartama mindössze 3 hónap, ami a legrövidebb az EU-ban.

Vannak azonban olyan pontok is, ahol haladást ért el a kabinet. Ilyen az alacsony jövedelműeket terhelő adóék csökkentése vagy az adókijátszás elleni küzdelem. Ez utóbbi az online kasszákat dicséri. A korrupció elleni küzdelem hiánya azonban újabb visszatérő kritika lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.