Egy tucat cég nyert a csak megatenderként emlegetett, 420 milliárd forint összértékű víziközmű-pályázaton. Némi meglepetésre a legsikeresebbnek az EuroAszfalt Kft. bizonyult a 2020-ig tartó időszak beruházásaira kiírt, hat térségben, egyenként 70-70 milliárdos pályázatokon. Legalábbis négy térségben nyert a Dunai György érdekeltségében álló társaság két különböző felállásban. Két térségben az E-B 2020 konzorciummal az ugyancsak Dunai érdekeltségében álló Betonútépítő Zrt.-vel, másik kettőben az M-E 2020 konzorcium tagjaként a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen nyert. A másik meglepetés, hogy a felcsúti polgármester mélyépítő cége, amely egy év alatt megduplázva a forgalmát tavaly már csaknem 21 milliárd forintnál tartott, csak két, az észak- és közép-dunántúli, illetve az észak-magyarországi térségben győzött. Ennyi a vízügyi beruházásokban specialistának számító két multinak, a Veolia–Sade-párosnak is jutott.
Három-három térségben került a nyertesek közé az osztrák Swietelsky, a szintén osztrák tulajdonú Strabag leánycége, a Magyar Bau Holding Zrt. és az Apáthy Endre érdekeltségében álló Híd-csoport. A Közgép piacvezető helyét elfoglaló Duna Aszfalt Kft. neve nincs a listán, de a tiszakécskei cég egyik alapítója, Varga Károly két érdekeltsége – a Magyar Vakond Kft., illetve a Hódút Kft. – ugyancsak hármat nyert. Két-két térségben került a nyertesek közé a zalakarosi központú Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt., a francia gyökerű Colas Alterra Zrt. és a gödöllői Penta Általános Építő Kft.
A 2014–2020 közötti ciklus eddigi legnagyobb közbeszerzésén az eredmény amúgy papírforma szerint alakult. A kiírásnak megfelelően szinte csak 10-20 milliárd forintnál nagyobb árbevételű cégek futottak be. Térségenként négy-négy győztest hirdetett a projektgazda Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft. A nyertesek listájából mindazonáltal nem olvasható ki, hogy a 420 milliárd forintnyi összprojektből mekkora részt hasít majd ki egy-egy társaság vagy konzorcium. A konkrét beruházások kivitelezéséért a térségenként kiválasztott nyerteseknek ugyanis újra kell mérkőzniük egymással. A Miniszterelnökségnek, illetve a megatendert menedzselő programirodának pedig várhatóan az Európai Bizottsággal kell megmérkőznie. Mint korábban közöltük, a bizottság a közbeszerzési eljárás felfüggesztését kérte, de hiába. A projektenkénti pályáztatást tartja versenybarát megoldásnak a magyar megoldás helyett, amely 2020-ig kőbe vési a nyerteseket. Térségenként négyen viszik el az összes beruházást, a kisebb árbevételű társaságok pedig kiszorulnak a versenyből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.