BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tajgán bukik a Renault

Szép év után és szép év előtt áll a Renault, amelynek részvényeseit legfeljebb a Lada-gyár felől érkező hírek szomoríthatják el

A Renault üzemi eredménye 38 százalékkal 3,28 milliárd euróra nőtt tavaly, Európa második legnagyobb autógyártója elsősorban hobbiterepjáróinak és a Mégane ferde hátú változatának köszönheti sikerét. A Bloomberg elemzői konszenzusa 3,05 milliárd euróról szólt. A 2016-os árbevétel 51,2 milliárd euró volt, 13 százalékkal magasabb a megelőző évinél. Clotilde Delbos pénzügyi vezérigazgató-helyettes elégedetten nyilatkozott, mint mondta, minden célt elértek, amit kitűztek maguk elé, annak ellenére, hogy a korábban húzóerőnek számító orosz és a brazil piacon visszaestek az eladásaik. A Renault-nál nagyra értékelik, hogy tavaly megnyerték a franciák háziversenyét, s 10,2 százalékosra növelt piaci részesedésükkel a harmadik helyre szorították a 9,9 százaléknál megrekedő Peugeot-Citroen (PSA) csoportot az európai eladási toplistán. Sokáig nem örülhetnek ennek, mivel a piacnövekedés dinamikája az idén az előrejelzések szerint lanyhul, ezért az iráni visszatérésre, az indiai és az afrikai eladások növelésére kell fókuszálniuk, ha tartani akarják pozíciójukat. Sőt inkább erősíteniük kell, hiszen a franciák ambiciózus célokat tűztek ki maguk elé: 2022-re a forgalmukat több mint harmadával, 70 milliárd euróra akarják növelni, miközben üzemi szinten haszonkulcsukat 6,4-ről 7 százalékra javítanák. Az erre vonatkozó tervek kidolgozásával októberre végeznek. A bejelentett eredményeket és a kitűzött célokat 4,1 százalékos árfolyam-emelkedéssel honorálta a piac, ilyen ütemre legutóbb hét hónapja volt példa. Az utóbbi 12 hónapban a Renault árfolyama 18 százalékot erősödött, és minden téren meg van ágyazva a további ralinak, ha azt nézzük, hogy tavaly a Renault- és a Dacia-eladások együttesen 13 százalékkal nőttek, míg az iparági átlag csupán 4,6 százalék volt. A cég közleménye szerint a Kadjar és a Captur hobbiterepjárók és az említett Mégane mellett a Scénic minibusz pörgette fel a forgalmat. Az idén ez a jó sorozat folytatódik, s a feltörekvő piacokon is erősíteni tud a Renault. Azonos árfolyam mellett a globális bevételek és az üzemi nyereség is nőni fog, de hogy milyen mértékben, azt a cég nem árulta el. Egyelőre a többségi tulajdonukban lévő, Ladákat gyártó orosz AvtoVAZ konszolidációja okoz főfájást a cégnek. Tavaly innen 89 millió eurós veszteségforrást jelentettek, miközben a japán Nissannal való szoros szövetség 1,74 milliárd eurónyi profitot hozott a konyhára. A Renault köré épülő cégcsoport tavaly a japán kisautók kibocsátási botrányába belebukó Mitsubishivel bővült, utóbbiban 30 százalékos részesedést szerzett a Nissan. Ha többségi szerephez jutna, akkor minden bizonnyal feljönne a globális eladási lista harmadik helyére a Renault csoport, hiszen a vezető Volkswagent és a Toyotát követő General Motorsnak 1,008 millió autója fogyott tavaly, míg a Renault – a Mitsubishi nélkül – 9,96 milliónál járt.

Még mindig vizsgálják a Renault esetleges érintettségét a dízelbotrányban, noha a cég újfent megerősítette, hogy járművei minden próbát kiállnak, s károsanyag-kibocsátásuk csökkentéséhez nem alkalmaznak a Volkswagenekbe szériatartozékként beszerelt csaló szoftvereket. Erről a francia ügyészség nincs teljesen meggyőződve, de a Renault – bízva az igazában – az esetleges kártérítésekre nem tartalékolt egyetlen centet sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.