Magyar gazdaság

Drágul a tengeri kereskedelem

Másfél éves csúcsra drágult a konténeres szállítás március végére, mi­után látványosan megnövekedett a tengeren lebonyolított kereskedelem volumene, ráadásul a kereslet már meghaladja a kínálatot – írta a Reuters.

A Harpex index, amely a konténerhajók iránti keresletet méri, április 4-én 499 ponton állt, miközben egy hónappal korábban még alig haladta meg a 350-es szintet. Az év eleje óta a mutató közel 50 százalékkal emelkedett.

[caption id="" align="alignleft" width="600"]Másfél éves csúcsra drágult a konténeres szállítás március végére -fotó: AFP Másfél éves csúcsra drágult a konténeres szállítás március végére -fotó: AFP[/caption]A hírügynökség szerint bizonyos esetekben már egy hónapot kell várni a megrendeléstől a teljesítésig, miután nincs elegendő mennyiségű konténer a kereslet kielégítéséhez. A tengeri szállítmányozók ugyanis korábban leépítették többletkapacitásaikat, ráadásul néhány szállítmányozó, köztük a dél-koreai Hanjin Shipping Co. tengerhajózási vállalat csődbe ment. A hajókonténeres szállítmányozás drágulása ugyanakkor azt jelzi, hogy a globális élénkül az utóbbi évek nyomott növekedése után.

A világ legnagyobb konténerszállítója, a dán Moller-Maersk arra számít, hogy idén 2-4 százalékkal emelkedik a világpiaci kereslet a konténerek iránt, szemben a tavalyi 1,5-2 százalékkal. A tengeri szállítás még nem került ki a gödörből, de a konszolidáció erősödése egy stabilabb ágazatot eredményezhet idén – vélik a Moller-Maersknél. Jóllehet, a Harpex index egyre magasabb szintre kapaszkodik, még mindig messze áll az utóbbi öt év rekordjától, a 2015 júniusában elért 646 ponttól, illetve mindenkori maximumától, a 2005-ös 1839 ponttól.

Moller-Maersk Harpex konténer Hanjin Shipping Co.
Kapcsolódó cikkek