A szubjektív jóllét (subjective well-being) olyan mérőeszköz, amely a társadalmi és gazdasági mutatók mellett az életminőséget az egyének szubjektív megítélése alapján vizsgálja, így az objektív mutatókon túl képet ad arról, hogy az emberek hogyan érzik magukat a mindennapjaikban. A szubjektív jóllét mérésekor a kutatók arra kíváncsiak, hogy a válaszadó hogyan értékeli a saját körülményeit, mennyire elégedett a saját életével, életminőségével.
A szubjektív jóllétre vonatkozó kutatások számos tényezővel magyarázzák az elégedettség szintjét, így például a munkaerőpiaci helyzettel, a jövedelem szintjével, az egészségügyi állapottal, az egyéni kapcsolatok mennyiségével és minőségével, a szabadidő eltöltésével, az egyéni attitűdökkel és más, tágabban vett társadalmi, politikai és gazdasági tényezőkkel. A szubjektív jóllét és az iskolázottság közötti kapcsolat a kutatások alapján közvetett és közvetlen módon is kimutatható.
Az iskolázottság egyrészt erős összefüggésben áll olyan, a jóllétet nagy mértékben meghatározó tényezőkkel, mint a jövedelem és az egészségügyi állapot, így ezen tényezőkön keresztül közvetett hatással van az egyén szubjektív jóllétére. Ugyanakkor kimutatható, hogy az iskolázottság szintje önmagában is pozitív hatással van a szubjektív jóllétre
– írja az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet elemzése.
Mindezt megerősíti az OECD Gallup World Poll 2012-es felméréséből származó adatokon végzett elemzése, amely szerint a jövedelem megkétszereződése egy 0-tól 10-ig tartó skálán 0,2 ponttal növeli az élettel való elégedettséget, a jövedelem és a képzettség között pedig erős korreláció áll fenn. Ugyanebben a vizsgálatban a képzettség viszonylag erős hatása közvetlenül is megjelenik:
a középfokú végzettség átlagosan körülbelül 0,4, a felsőfokú végzettség pedig átlagosan 0,8 ponttal növeli a szubjektív jóllétet a középfokúnál alacsonyabb végzettségi szinthez viszonyítva.
A tanulmány szerint a középfokú végzettségnek a jövedelem megkétszerezésének hatásához képest másfélszer, a felsőfokú végzettségnek pedig háromszor nagyobb hatása van az egyén szubjektív jóllétére. Mindez azt jelenti, hogy a vizsgált országokban a szubjektív jóllétre vonatkozóan a felsőfokú végzettség a középfokú végzettséghez képest a jövedelem megnyolcszorozásával egyenlő hatású tényező, ami a szubjektív jóllétre nézve hasonló mértékű hatást jelent, mint a 4/5 foglalkoztatottság a munkanélküliséghez képest, vagy az egészségesség az egészségügyi problémák fennállásához képest.
Az iskolázottság és a szubjektív jóllét kapcsán egyértelműen kimutatható, hogy a magasabb iskolai végzettségűek átlagosan elégedettebbek az életükkel, mint a kevésbé képzettek. Az OECD 2016-os kutatása alapján a tagországokban 2015-ben a felsőfokú végzettségűek 92 százaléka állította, hogy elégedett az életével, míg a középfokú végzettségűek esetében az arány 83 százalék volt.
Magyarországon 2015-ben a középfokú végzettségűek 59 százaléka állította, hogy elégedett az életével (ez a legalacsonyabb arány az OECD-országok között), míg a felsőfokú végzettségűek esetében az arány 83 százalék volt.
Ez Portugália után a legnagyobb különbség a középfokú és felsőfokú végzettségűek elégedettségi szintje között a vizsgált országokban. Az Eurostat 2013-as jövedelemre és életkörülményekre vonatkozó felmérése (EU-SILC) keretében végzett szubjektívjóllét-vizsgálata szintén azt mutatja, hogy Magyarországon az alacsonyabb végzettségűek körében lényegesen alacsonyabb az életükkel elégedettek aránya, mint az uniós átlag.
Az alapfokú végzettséggel rendelkezők körében a nagyon elégedettek aránya 7,2 százalék, a középfokú végzettségűeké pedig 10,4 százalék, aminél alacsonyabb arányokkal az EU-tagállamok között csak Bulgáriában találkozhatunk (3,2 százalék illetve 6,2 százalék). Ennek megfelelően a középfokúnál alacsonyabb végzettségű elégedettek és a felsőfokú végzettségű elégedettek aránya közötti különbség Magyarországon a többi tagállamhoz viszonyítva magasnak mondható, ami alapján feltételezhetjük, hogy a képzettség és a szubjektív jóllét között Magyarországon viszonylag erős kapcsolat áll fenn.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.