Magyar gazdaság

Igyekszik bezárni egy kiskaput az új javaslat

Két jelentősebb változást tartalmaz az új adó-végrehajtásról szóló javaslat, amelyet már benyújtott a kormány az Országgyűlésnek. Egyrészt az adóhatósághoz rendeli az adók és adók módjára behajtandó követelések mellett a közigazgatási hatósági végrehajtásokat és 2019-től a törvényszéki végrehajtásokat, másrészt igyekszik a meglevő, leginkább időhúzásra használt kiskapukat bezárni.

A kormány tájékoztatása szerint tavaly 816 ezer végrehajtási intézkedés indult. A évkönyve szerint az adóhatóságnál 494 ezer végrehajtási ügy volt folyamatban. Ez a szám jelentősen emelkedni fog 2018–2019-ben, de messze nem arról van szó, hogy a végrehajtók munka nélkül maradnak. Az önálló bírósági végrehajtói munkát semmiben sem alakítja át a szabályozás, több százezer ügyet a jövőben is a kar intéz majd a végrehajtási törvény rendelkezései szerint.

Forrás: AFP

Az adóhatóság – háttérjogszabályként ugyancsak a végrehajtási törvényt alkalmazva – a saját korábbi ügyei mellett megkapja a korábban a közigazgatási eljárási törvény (Ket.), januártól általános közigazgatási rendtartás (Ákr.) keretében taglalt eljárásokat, vagyis az önkormányzatok, kormányhivatalok és egyéb hatóságok által indított ügyek kerülnek át a NAV-hoz. Az egyelőre nem teljesen világos, hogy mondjuk egy bontási határozat végrehajtása is a NAV-hoz kerül-e az építésügyi hatóságtól, e kérdésben vélhetően az ágazati jogszabályok és a még hiányzó rendeletek adnak majd iránymutatást – mondta Fischer Ádám, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Jövőre a most igazságügyi alkalmazottként dolgozó törvényszéki végrehajtók által vitt ügyek is a NAV ernyője alá kerülnek. Ezek tipikusan olyan ügyek, mint a bíróság által előlegezett gyermektartásdíj, a büntetés-végrehajtási szervezetet a fogvatartottal szemben megillető, továbbá a bíróságot, az Országos Bírósági Hivatal elnökét, az Országos Bírósági Hivatalt, a minisztériumot, az igazságügyi szakértői intézményt vagy az államot megillető, bírósági végrehajtási útra tartozó követelések.

Az eljárásokban az egyik legfontosabb változás az lesz, hogy a végrehajtás elleni kifogást nyolc nap helyett 15 napig lehet benyújtani. Ez sem sok idő, de azért jóval többre ad lehetőséget, mint az eddigi egy hét. Fontos változás, hogy nem lehet egy lényegében üres lapot beadni, mindenképp indokolni kell a kifogás okát, vagyis puszta időhúzásra nem lehet használni a kifogást. Ahogyan a fizetési könnyítést sem – mutatott rá Fischer Ádám. Fizetési könnyítést legfeljebb a fizetési határidő után nyolc nappal lehet kérni úgy, hogy az megakassza a végrehajtást. Ha ez után vagy nem első alkalommal terjesztik elő a fizetési könnyítés iránti kérelmet, akkor a végrehajtás már nem áll meg.

Az adós érdekeit szem előtt tartva az ingatlanok végrehajtása a legvégső eszköz lesz az eljárások során – ez most is így van, a több mint 800 ezer ügyből mindössze 11 ezer végződött ingatlanárveréssel. A legtöbbször elég az inkasszó vagy a jövedelemletiltás. Jövőre egymillió helyett 500 ezer forint tartozás alatt nem rendelhetnek el ingatlanértékesítést – kivéve, ha az adós ezt kifejezetten kéri, mert például inkább ragaszkodik a kisteherautóhoz, amellyel dolgozik, mint a nyaralójához.

A javaslat a könnyítések között lehetővé teszi a gyors intézkedést például a romlandó áru minél gyorsabb eladása érdekében. Ha az adós azonnal meg tudja mondani, ki lehet potenciális vevő, akkor – a vevő ellenőrzése után – az ügyletet meg is lehet kötni. Így a romlandó áru sem vész kárba, és a tartozás is csökken. Hasonlóképpen könnyít a helyzeten a fedezetcsere: ha az adós más ingatlant ajánl fel, illetve ha ingatlan helyett olyan ingó vagyontárgyat – mondjuk gépet –, amely fedezi a tartozást. A lényeg azonban jövőre sem változik: ha valaki nem akar fizetni, felkutatja a kiskapukat, ha pedig inkább fizetne, mindenképpen egyezségre törekszik majd.

NAV adó-végrehajtás kiskapu adózás
Kapcsolódó cikkek