BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átlag kétszázezret fizetnek a pórul járt utasoknak

Mintegy 750 olyan káreset történt tavaly a BKV Zrt.-nél, amelyek kapcsán a társaság partnerbiztosítói kártérítést fizettek – ezt a cég közölte a Világgazdaság érdeklődésére. A legjellemzőbb igények gépjárműveket és utasokat érintő dologi károkkal, illetve személyi sérülésekkel kapcsolatban merültek fel, 2017-ben összesen

163 millió forintot térítettek meg a károsultaknak.

Idén eddig – tehát szűk hat hónap alatt – nagyjából 160 felelősségbiztosítást érintő káresetet regisztráltak a BKV-nál. A vállalat partnerbiztosítói ezekért összesen 30 millió forint kártérítést fizettek ki, vagyis átlagosan valamivel több, mint 200 ezer forint jutott annak, aki pórul járt a BKV-nak felróhatóan.

Az elmúlt év 750 és az idei első fél év 160 káresetével összefüggésben mindössze három per indult a BKV-val szemben. Ebből kettő még folyamatban van, a harmadiknál pedig peren kívül egyeztek meg a felek.

Ez a statisztika azért lényeges, mert cáfolja az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) június végén kiadott közleményében szereplő állításokat, amelyek szerint „a BKV lehetőleg minden kártérítési vitát a bíróság elé visz, ha pedig veszít, akkor igyekszik az érintett járművezetőkre hárítani a megítélt összeg megtérítését”. Csakhogy a feljegyzések azt bizonyítják, hogy a fővárosi közlekedési vállalat sem 2017-ben, sem pedig 2018-ban nem indított peres eljárást közlekedési balesettel összefüggésben keletkezett kár érvényesítése miatt a munkavállalóival szemben. Sőt maguk a BKV-s sofőrök sem kezdeményeztek ilyen kérdésben (hivatalos nevén: közlekedési balesetből eredően okozott kár megtérítésére felhívó fizetési felszólítás hatályon kívül helyezése) eljárást a cég ellen.

„Határozottan visszautasítjuk, hogy a BKV Zrt. a munkajogi felelősség fennállásának hiányában a munkavállalókra hárítaná át a közlekedési balesetek következtében őt terhelő kártérítés összegét” – reagáltak lapunknak. Az EKSZ azt is állította, hogy a közlekedési vállalat „évekkel ezelőtt csendben kivezette az utasbiztosítást”. Tény, hogy a BKV még 2012-ben felmondta a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-vel kötött utas-balesetbiztosítását – ezt akkor be is jelentették –, de a társaságnak van általános és szolgáltatói felelősségbiztosítása. A lépést annak idején azzal indokolták, hogy a megállapodás gazdaságilag előnytelen volt, megszüntetésével pedig évi 50 millió forintot takarítanak meg. Az azóta eltelt időszakot vizsgálva a BKV most azt jelezte, hogy 2014-ben és 2015-ben körülbelül 5-10 százalékos káresetszám-növekedés történt, 2016-ban viszont egy 40 százalékos, tavaly pedig további 5 százalékos csökkenés következett be az előző évekhez viszonyítva.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.