BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két oldalról erősödik a nyomás Amerikán

Az Európai Bizottság a teljes amerikai export 19 százalékát kitevő értékre vet ki vámot, ha Donald Trump nem hagyja békén az autóipart.

Az Európai Unió 294 milliárd dollár értékű amerikai árura vet ki pótvámot, ha Donald Trump elnök beváltja a fenyegetését, és póttarifákkal sújtja az európai autó- és alkatrészkivitelt – figyelmeztetett az Európai Bizottság a washingtoni kereskedelmi minisztériumnak pénteken elküldött és tegnap nyilvánosságra hozott levelében.

A tízoldalas dokumentum szerint

az autóvámok megalapozatlanok, gazdaságilag értelmetlenek, és károsak lesznek az iparág amerikai szereplőire is.

A kereskedelmi tárca május 23-án kezdett vizsgálatot az elnök utasítására annak megállapítására, hogy sérti-e az amerikai nemzetbiztonsági érdekeket az európai autóimport. Trump a múlt héten közölte, hogy véget ért a munka, és az Egyesült Államok hamarosan lépni fog.

Az EU-ban 10, az Egyesült Államokban 2,5 százalékos vám terheli az autóbehozatalt, ezt akarja Trump 20 százalékra emelni. A kétoldalú kereskedelemben az uniós kivitel 37,4 milliárd eurót, az amerikai 6,2 milliárd eurót tett ki tavaly.

Európai autógyártók azonban majdnem 2,9 millió járművet állítanak elő az Egyesült Államokban, ami a teljes ottani termelés 26 százaléka, és közvetlenül 120 ezer, a szalonokkal és alkatrész-forgalmazókkal együtt pedig 420 ezer embernek ad munkát. Brüsszeli számítások szerint a vámok emelése 13-14 milliárd dolláros negatív hatással lenne az amerikai GDP-re, miközben nem javítana a külkereskedelmi egyensúlyon. A válaszcsapás súlyát érzékelteti, hogy a 294 milliárd dollár az Egyesült Államok teljes tavalyi exportjának a 19 százaléka.

Fotó: AFP

Az autókat sújtó vámok esetleges emelése az egy főre jutó termelésben világelső Szlovákiát érintené a legsúlyosabban, pozsonyi számítások szerint mintegy 90 milliárd euróba kerülne az országnak – számolt be a Deutsche Welle. Szlovákiából közvetlenül csak a Volkswagen exportál az Egyesült Államokba olyan felső kategóriás autókat, mint a Tuareg, az Audi Q7 és a Porsche Cayenne. A BMW külön is írt levelet Wilbur Ross amerikai kereskedelmi miniszternek, amelyben azt kérte, hogy ne vezessenek be pótvámokat.

A cég legnagyobb gyára a dél-karolinai Spartanburgben található, a kapacitását éppen most bővítik 450 ezer darabra; itt a beszállítókkal együtt 36 ezer embernek adnak munkát. Gregory Daco, az Oxford Ecomonics brit tanácsadó cég Egyesült Államokkal foglalkozó kutatócsoportjának a vezetője úgy véli, hogy az autóvám emelése 2019-ben 0,1, 2020-ban 0,2 százalékkal fogja majd vissza az amerikai gazdasági növekedést, és nettó 100 ezer állás elvesztését okozza, de a negatív hatás ennél kétszer nagyobb is lehet.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.