BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Uniós bírságot vethetnek ki Németországra

Jövő héten a Daimler AG uniós szabályoknak nem megfelelő légkondicionáló rendszere miatt büntetheti meg Németországot az Európai Bíróság. Közben a német kormány megoldást keres arra, miként csökkentsék a légszennyezettségi szintet korlátozások nélkül.

Bár még a dízelbotrány sem csengett le, Németországnak máris újabb szennyezőanyag-kibocsátási üggyel kell szembenéznie. Az Európai Bizottság (EB) szerint a német hatóságok szemet hunytak afelett, hogy a Daimler AG mintegy 800 ezer gépjárművet nem az uniós szabályoknak megfelelő légkondicionáló rendszerrel hozott forgalomba. Az Európai Unió 2011 elejétől komoly szigorításokat léptetett hatályba a járművek klímarendszerei által kibocsátott üvegházhatású gázokra vonatkozó határértékeket illetően.

A bizottság szerint nem pusztán nagyobb környezetszennyezéssel járt együtt az, hogy a Daimler légkondicionáló rendszere csak a régi, kevésbé szigorú határérték-követelményeknek felelt meg, de tisztességtelen versenyelőnyhöz is juttatta a vállalatot. A bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Berlin ellen az Európai Bíróságon, s az ügyben jövő hét csütörtökön hirdetnek ítéletet. Ha a határozat nem kedvez Németországnak, óriási bírságra számíthatnak – írja a BBC.

Több német városban is az uniós határérték fölé emelkedett a légszennyezettség mértéke
Fotó: Shutterstock

Eközben még a Volkswagen-botrány végére sem került pont. Az ügy 2015 szeptembere óta húzódik, akkor vádolta meg az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége a járműgyártót azzal, hogy dízelüzemű autókba károsanyag-kibocsátást manipuláló szoftvert telepített.

A Volkswagennek eddig 27,4 milliárd eurójába került a botrány.

Az USA-ban összesen 15 milliárd dollárt fizetett kártérítésekre, az európai vásárlók azonban egyelőre nem tudtak pénzt kisajtolni az autógyártóból, annak ellenére sem, hogy több ország fogyasztóvédelmi szervezete állt össze a siker érdekében. Az EB több hónapos tárgyalás során sem tudta elérni, hogy a vállalat az európai autótulajdonosoknak kártérítést fizessen, holott a botrányban érintett 11 millió járműből 8,5 milliót ezen a kontinensen adtak el. Idén júniusban a németországi Braunschweig ügyészsége egymilliárd euróra bírságolta a Volkswagen csoportot a törvénysértések miatt. Szintén a braunschweigi tartományi felsőbíróságon indított pert az autógyártó ellen 1670 részvényes, állításuk szerint együttesen 9 milliárd eurós kárt szenvedtek. Az ügyben a meghallgatásokat múlt héten november végéig felfüggesztették.

Németországban a Volkswagen-botrányon túl is okoznak problémákat a dízelüzemű járművek. Nem egy német városban az uniós határérték fölé emelkedett a légszennyezettség, mire több önkormányzat is jelezte, hogy dízelautó-használati korlátozásokat vezet be. A kormány azonban olyan központi megoldást keres a problémára, amelynek segítségével korlátozások, illetve behajtási tilalmak nélkül csökkenteni tudják a légszennyezettséget.

Svéd vezérigazgató áll a Daimler élére

Jövőre már nem német vezérigazgatója lesz a Daimler AG-nek, a svéd Ola Kaellenius veszi át a pozíciót Dieter Zetschétől – derül ki a cég tegnapi közleményéből. Zetsche 2021-től a felügyelőbizottság elnöke lehet, de erre még a részvényeseknek is rá kell bólintaniuk. | VG

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek