Nincs társadalmi konszenzus abban a kérdésben, hogy szeretjük-e a városi repteret, vagy sem – egyebek mellett erről is beszélt a HungaroControl vezérigazgatója egy sajtóbeszélgetésen. Szepessy Kornél szerint a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér nehéz helyzetben van ebből a szempontból, mert mindkét futópályája Budapest belvárosa felé mutat, emiatt a le- és a felszállásokat a fővárosban is érzékelik. „Ezt vagy elviseljük, mint Amszterdam esetében a hollandok, vagy nem viseljük el, erre pedig a svéd nagyvárosok modellje lehet a példa” – jegyezte meg. A kérdés annak kapcsán merült fel, hogy a budapesti reptéren augusztus közepétől – egy uniós szabályozás miatt – új indulási eljárásokat léptettek életbe. Ennek következményei több kerületben tízezreket érintenek: az elstartoló járatok száz méterekkel kerültek közelebb hozzájuk. A vezérigazgató kiemelte, hogy az érintett települések és kerületek vezetőivel folyamatosan egyeztetnek a témában. Hozzátette, hogy az úgynevezett mély alvásos időszakban, tehát éjfél és öt óra között változatlanul legfeljebb hat darab légi mozgást lehet tervezni a reptereken.
Szepessy Kornél azt is elmondta, hogy a magyar légtér soha nem látott kihasználtságot mutat idén, a tavalyi 9,9 százalékos bővülés után 2018-ban 11 százalékkal nőhet a forgalom: ebben az évben egymilliónál is több mozgásszámot regisztrálhatnak Magyarország felett és a HungaroControl által felügyelt koszovói légtérben együttesen. Az átrepülő gépek száma a várakozások szerint eléri a 800 ezret, a budapesti reptéren mintegy százezer gép fordulhat meg. „A csúcsszezon kitolódott áprilistól októberig, mindez emberfeletti teljesítményt követel meg a légi irányítástól” – mondta. A magyar magas légtér intenzitását jól mutatja, hogy az Eurocontrol friss besorolása szerint az észak-nyugati és a Budapesthez kapcsolódó szektorok London felett tapasztalható mozgást generálnak, ezzel pedig bekerültek a legkomplexebb légterek közé Európában. A forgalomnövekedésnek alapvetően három oka van: a kapacitási problémákkal küszködő karlsruhei ANSP mentesítése, az oroszországi desztináció rendkívüli felpörgése és a Ryanair új krakkói elosztófejének a telepítése.
Drónszabályozás kellene
A HungaroControl vezérigazgatója külön kitért a dróntechnológiára, szerinte
a szemünk láttára születik egy új nagyiparág. Az előrejelzések azt mutatják, hogy 2020-ban már nyolcmillió árucikket szállítanak ki drónokkal, 2025-re a drónalapú szolgáltatások értéke világviszonylatban 127 milliárd dollár lesz, a drónrepülések száma eléri a napi tízmilliót. Ez Magyarországon 27 ezer repülést jelentene (ma ugyanezt négyezer környékén mérik) naponta, és 72 milliárd forintos éves piacot teremtene. „Egyre többen készülnek itthon is belépni erre a területre, óriási szükség volna a kormányzati szintű beavatkozásra. Ez hamarosan megtörténhet, ahogy
a jogi szabályozás is készül” – mondta Szepessy Kornél.
Várhatóan csütörtökig tart a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren a második futópálya (13L/31R) őszi karbantartása – a repülőtéri futópálya betonkockái közötti dilatációs hézag tömítéseit cserélik, kijavítják a betonon talált kisebb repedéseket, s a pályáról eltávolítják a leszállási zónában a ráégett guminyomokat, majd újrafestik a középvonali és egyéb jelzéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.