Miközben a hazai műtárgypiac is függ a nemzetközi trendektől, kevés a használható információ arról, hogy egyre többen érdeklődnek a műtárgyvásárlás iránt – erről is beszélt tegnap Kollmann Szilvia, a Műtárgy.com alapító-ügyvezető igazgatója a műtárgybefektetési konferencián. Szerinte a kezdő gyűjtőknek nagyon kevés fogódzót ad a szcéna, éppen ezért elkötelezettek a tavaly indult és évente frissített adatközlés iránt. „A magyar aukciós piac című kiadvány befektetői szemlélettel készül, és tartalmazza az elmúlt tíz év aukciós leütéseinek statisztikáit is” – emelte ki.
A Műtárgy.com felmérése szerint egy átlagos magyar gyűjtő tíz éve foglalkozik műgyűjtéssel, általában galériákban és aukciósházakban vásárol többnyire festményeket, amelyekre évente 200 ezer és egymillió forint között költ. A jellemző portfólió öttől harminc darabig tartalmaz műtárgyakat, ezek értéke 50 és 200 ezer forint között van.
Az elemzők előrejelzése szerint a hazai műkereskedelemben 10-12 milliárd forintos potenciál rejlik, de a Kortárs Műgyűjtő Akadémia (CCA) alapítója, Gajzágó György szerint a 100 milliárd forintos forgalom elérése sem lehetetlen. Ám ehhez át kell ültetni olyan nemzetközi gyakorlatokat, mint például a közösségi média használata. Ezeken a platformokon külföldön már a műtárgyvásárlók 32 százalékát érik el, sőt a 35 év alattiak 79 százaléka az Instagramot használja új művészek felfedezésére.
Emőd Péter műtárgypiaci szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a műkereskedelemben a legdinamikusabban fejlődő szektor a kortársaké. „A legnagyobb áremelkedés a kortárs művészetnél következett be, 2018-ra megháromszorozódott a tíz évvel ezelőtti ár” – mutatott rá. Ez azért is fontos, mert a művészeti vásárlásoknál a vevők 86 százaléka befektetési szempontok alapján dönt. A hosszú távú gondolkodás elengedhetetlen az ilyen üzleteknél, ugyanis a kortárs műveknél a befektetések megtérülése mintegy harminc év. Kovács Krisztina, a Várfok Galéria művészettörténésze elmondta, hogy a piac ingadozása miatt nem könnyű Magyarországon galériát működtetni, a 2008-as válságot csak magánpénzek bevonásával lehetett túlélni.
A vevők
86
százaléka
befektetési szempont alapján dönt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.