Magyar gazdaság

Mélységben a karácsonyi eladások

A Brexit körüli bizonytalanságok miatt zuhan a termelékenység Nagy-Britanniában, és szegény karácsonyuk volt a kiskereskedőknek is.

Egyre több jel mutat a brit gazdaság lassulására. A legfrissebb közülük a kiskereskedőket tömörítő British Retail Consortium tegnap nyilvánosságra hozott jelentése, amely szerint a karácsonyi vásár idején nem sikerült növelni a forgalmat, erre egy évtizede, a pénzügyi válság óta nem volt példa.

Fotó: AFP

A bázishoz mérten 0,7 százalékos volt a visszaesés az előző év azonos időszakához képest. A trendet egyedül az ország legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Tesco törte meg, amelynek sikerült 2,2 százalékkal növelnie a forgalmát a január 5-én zárult hat hét alatt. Ez jóval meghaladja az 1-1,5 százalékos elemzői várakozásokat. Dave Lewis, a vállalat vezérigazgatója szerint a jó eredmény annak köszönhető, hogy a vásárlók kedvelik a viszonylag olcsó, de jó minőségű saját márkás termékeket.

A cég folytatja az „észszerű” felkészülést a Brexitre, és beszállítóival együttműködve jelentős mennyiségű árut halmoz fel

– közölte a Tesco csúcsvezetője.

A százéves lánc történetében a tavalyi aranyvasárnap volt a legforgalmasabb nap, csúcsidőben egyetlen óra alatt 766 ezer vásárlót regisztráltak. A jó híreknek köszönhetően a Tesco részvénye 1,2 százalékkal erősödött tegnap, a kereskedés kezdetén. A szektor második legnagyobb szereplőjének, a Sainsburynek a forgalma 1,1 százalékkal esett vissza a harmadik negyedévben, a negyedik Morrisonsé pedig mindössze 0,6 százalékkal nőtt karácsony előtt. A legnagyobb láncok mindegyike piacot veszített a német Aldival és Lidllel szemben.

A brit dolgozók termelékenysége is kétéves mélypontra esett vissza az előző év harmadik negyedévében. A statisztikai hivatal adatai szerint a munkaórára vetített teljesítmény éves növekedése 0,2 százalékkal csökkent a szeptemberrel zárult három hónapban a második negyedéves 1,6 százalékról.

A Jaguar és a Ford is karcsúsít

A Jaguar Land Rover (JLR) a tavalyi 1500 után idén újabb 4500 munkahelyet szüntet meg, döntő többségüket Nagy-Britanniában; a leépítés elsősorban a menedzsmentet, a marketinget és az adminisztrációt érinti. Nagy-Britannia legnagyobb autógyártója a dízelautó-eladások európai csökkenésével és a visszaeső kínai kereslettel indokolja a lépést. Több ezer európai munkahelyet számol fel a Ford is. Ez ugyan Nagy-Britanniát egyelőre nem érinti, de további, sokkal nagyobb mértékű elbocsátásokra lehet szükség, ha az ország megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból – figyelmeztetett az amerikai autógyártó európai vezetője. A JLR 40 ezer embert foglalkoztat Nagy-Britanniában, a Ford 54 ezret Európában, elsősorban Németországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban. | VG

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Brexit brit kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek