A globális gasztroturizmus idén 8 százalékkal növekszik, 2019 és 2023 között pedig éves átlagban 9 százalékra gyorsul a növekedés üteme – közölte legújabb jelentésében az angol-amerikai Technaivo piackutató vállalat. A kulináris élményszerzés által motivált idegenforgalom növekvő népszerűsége a piackutató szerint öt év alatt mintegy 82 milliárd dollárral emeli a turizmus bevételeit világszerte. A kutatás eredményeinek az összefoglalása azonban azt is megállapítja, hogy néhány nagy ország, mint például az európai mediterrán és az angolszász országok fogadják a gasztronómiai kalandokra vágyó turisták túlnyomó részét. A világ nagy régiói közül egyértelműen Európa ízeire kíváncsiak a legtöbben, azaz a gasztroturisták 35 százaléka. A fejlődő országok közül az idegenforgalmi infrastruktúráját erőteljesen fejlesztő India, Srí Lanka és Mexikó fokozhatja vonzerejét jelentős mértékben.
Szintén a gasztroturizmus helyzetét mutatja be a World Foodtravel Organization nemrég megjelent felmérése is, amely négy kontinens – Afrika kivételével – turisztikai szakértőinek a megkérdezésén alapul. Az anyag megállapítja, hogy az Egyesült Államokban 2016-ban a turisták 95 százaléka vett részt tudatosan gasztronómiai programokon, míg 2013-ban még 77 százalékot, 2007-ben pedig csupán 17 százalékot ért el az arányuk. A mostani kérdőív tanúsága szerint az összes válaszadó szakember fontosnak tartotta, hogy a turisták hiteles gasztronómiai élményben részesüljenek, de csupán 51 százalék gondolja úgy, hogy ez valóban meg is történik. Ahhoz ugyanis, hogy földrajzi régióhoz köthető autentikus ételeket és italokat tudjanak kínálni a vendéglátók, virágzó kisvállalkozásokra van szükség, amelyeknek a fennmaradását nagyban nehezíti a globális étteremláncok terjeszkedése. Egy-egy helyi termék sikere is negatívan hathat vissza az egyes régiókra, hiszen ha globálisan elérhetővé válik egy lokális étel, akkor elveszti egyedi jellegét. A szakértők szerint ebben az igen profitábilis szegmensben elengedhetetlen és egyben kifizetődő is a hagyományos étel- és italkülönlegességek előállításának és értékesítésének állami támogatása, valamint a szintén állami segítséggel felálló minőségtanúsítás. A gasztroturizmus emelkedő trendjét a Global Data adatelemző cég szerint keresleti oldalról tovább erősíti, hogy a Z és Y generációkhoz tartozó fiatalok sokkal jobban érdeklődnek a helyi delikateszek iránt, mint az idősebbek. A Global Data szerint az utazási irodáknak kombinálniuk kellene kulináris, kulturális és wellnessprogramjaikat. A siker érdekében lépést kell tartaniuk az új trendekkel is, például az egyre népszerűbb étkezésmegosztás terjedésével. Az Eatwith alkalmazás például már 150 országban teszi lehetővé, hogy az utazók a vendéglátó családokkal az otthonukban étkezhessenek együtt, hogy így első kézből szerezzenek tapasztalatot a helyi szokásokról.
A gasztronómia turisztikán belül betöltött növekvő szerepét az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) is felismerte, idén májusban már ötödjére rendezi meg a Gasztronómiai Turizmus Világfórumát ezúttal a spanyolországi baszk kisvárosban, San Sebastianban. A fórum témája a munkahelyteremtés és a vállalkozások támogatása lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.