BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feketeszervizből négyszer annyi van, mint hivatalosból

Nagyjából 9,5-11 ezer gépjárműfenntartó céget tartanak nyilván a kormányhivatalok, de ebből csak 3500-4000 felel meg minden vonatkozó előírásnak – mondta az Autószerelők Országos Egyesületének (AOE) elnöke, Spindler Tibor a Világgazdaságnak. Tájékoztatása szerint az autószervizek működésére mint­egy kétszáz rendelet vonatkozik.

Ennél is nagyobb probléma, hogy a hivatalos műhelyek mellett további mintegy negyvenezer műhely működik illegálisan. Egy korábbi felmérés szerint a magyarországi gépjárműjavítás éves forgalma ezermilliárd forint, ebből a feketegazdaság 35-40 százalékot hasíthat ki. A nyilvántartott, durván 3,6 millió személygépkocsi 60-70 százalékát szervizelik legalább egyszer évente. A sufniszervizek nem csupán az államot károsítják meg, hanem a közlekedés biztonságát is veszélyeztetik, mert a periferikus beavatkozásokon túl – például a fényezés – olyan alkatrészeket (kormányművet, féket) szerelnek be ellenőrizetlenül, amelyek jelentősen befolyásolják az adott jármű működését. Spindler Tibor szerint a feketézés visszaszorításának kulcsa nem a műszaki vizsgák szigorítása, hanem a közúti hatósági ellenőrzés fokozása. Az ezek során alkalmazott szankciók ugyanis rákényszeríthetnék az üzembentartókat, hogy ne barkácsmegoldásokat alkalmazzanak az autóikon.

A terület kifehérítését nehezíti a nagy munkaerőhiány a gépjármű-karbantartó szakmában is. Egy-egy szervizben átlagosan három-hét fő dolgozik, a statisztika alapján pedig a szektorban körülbelül 30 ezren. Az AOE elnöke a betöltetlen álláshelyek számát mintegy háromezerre becsülte, a szakemberhiány tehát 10-15 százalékos. Ennek hátterében egyebek mellett az áll, hogy a képzés nem a kétkezi összeszerelésre és a javításra összpontosít, hanem a számítógépes diagnosztikai szakirányokra. „Ennek az az eredménye, hogy míg a járművek hibáit sokan meg tudják állapítani, elhárítani már annál kevesebben” – mondta. A munkaerő szűkössége a lassan időszerűvé váló gumicsere kapcsán is tapasztalható lesz: akár arra is számítani kell, hogy az autó­tulajdonosok júniusi időpontokat kapnak a hivatalos műhelyekben a téli–nyári váltásra. Ez pedig éppen a feketén dolgozó szervizek irányába generál keresletet. Spindler Tibor szerint a gépjármű-karbantartás hely­zetének rendezéséhez alapvető lenne annak a jogszabályi környezetnek az újragondolása, amelynek alapján ilyen tevékenység végezhető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.