Nagyjából 9,5-11 ezer gépjárműfenntartó céget tartanak nyilván a kormányhivatalok, de ebből csak 3500-4000 felel meg minden vonatkozó előírásnak – mondta az Autószerelők Országos Egyesületének (AOE) elnöke, Spindler Tibor a Világgazdaságnak. Tájékoztatása szerint az autószervizek működésére mintegy kétszáz rendelet vonatkozik.
Ennél is nagyobb probléma, hogy a hivatalos műhelyek mellett további mintegy negyvenezer műhely működik illegálisan. Egy korábbi felmérés szerint a magyarországi gépjárműjavítás éves forgalma ezermilliárd forint, ebből a feketegazdaság 35-40 százalékot hasíthat ki. A nyilvántartott, durván 3,6 millió személygépkocsi 60-70 százalékát szervizelik legalább egyszer évente. A sufniszervizek nem csupán az államot károsítják meg, hanem a közlekedés biztonságát is veszélyeztetik, mert a periferikus beavatkozásokon túl – például a fényezés – olyan alkatrészeket (kormányművet, féket) szerelnek be ellenőrizetlenül, amelyek jelentősen befolyásolják az adott jármű működését. Spindler Tibor szerint a feketézés visszaszorításának kulcsa nem a műszaki vizsgák szigorítása, hanem a közúti hatósági ellenőrzés fokozása. Az ezek során alkalmazott szankciók ugyanis rákényszeríthetnék az üzembentartókat, hogy ne barkácsmegoldásokat alkalmazzanak az autóikon.
A terület kifehérítését nehezíti a nagy munkaerőhiány a gépjármű-karbantartó szakmában is. Egy-egy szervizben átlagosan három-hét fő dolgozik, a statisztika alapján pedig a szektorban körülbelül 30 ezren. Az AOE elnöke a betöltetlen álláshelyek számát mintegy háromezerre becsülte, a szakemberhiány tehát 10-15 százalékos. Ennek hátterében egyebek mellett az áll, hogy a képzés nem a kétkezi összeszerelésre és a javításra összpontosít, hanem a számítógépes diagnosztikai szakirányokra. „Ennek az az eredménye, hogy míg a járművek hibáit sokan meg tudják állapítani, elhárítani már annál kevesebben” – mondta. A munkaerő szűkössége a lassan időszerűvé váló gumicsere kapcsán is tapasztalható lesz: akár arra is számítani kell, hogy az autótulajdonosok júniusi időpontokat kapnak a hivatalos műhelyekben a téli–nyári váltásra. Ez pedig éppen a feketén dolgozó szervizek irányába generál keresletet. Spindler Tibor szerint a gépjármű-karbantartás helyzetének rendezéséhez alapvető lenne annak a jogszabályi környezetnek az újragondolása, amelynek alapján ilyen tevékenység végezhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.