Magyar gazdaság

Másfélszeres forgalmat generál a húsvét

A tavalyi rekordévet is felülmúlhatja az idei húsvéti szezon, a nagypénteki munkaszünet nem csökkenti, csak átrendezi a forgalmat.

A húsvét a második legnagyobb forgalmú időszak a karácsony után, az idén legalább 8-10 százalékkal nagyobb bevételt hozhat az ünnep, mint tavaly – derült ki a Világgazdaság körképéből. Az átlagos kosárérték az ünnep előtt 30-40 százalékkal haladhatja meg a máskor tapasztalt értékeket, húsvét hetében pedig a másfélszeresére is emelkedhet a forgalom. A Nielsen legutóbbi összesítése szerint húsvét előtt több mint 8 milliárd forintot költ sonkára a lakosság, ami 4200 tonnának felel meg. De legalább 4,5 milliárd forintot csokoládéra is elköltenek a magyarok, ez pedig 900 tonnás mennyiség.

Az ünnephez közeledve folyamatosan nő a forgalom, a csúcspontot a húsvét előtti utolsó héten éri el – közölték a Tescónál. Március elejétől több lépcsőben jelennek meg a húsvéti élelmiszerek és dekorációs termékek. Eleinte a szárazáru forgalma lódul meg, majd a célegyenesbe fordulva a friss áru is jobban fogy az átlagnál. A legnépszerűbb termék ilyenkor a sonka, a húskészítmények, a tojás, a torma, a friss, szezonális zöldségek és a különböző édességek.

Az áruházak nagypénteken, húsvétvasárnap és -hétfőn zárva tartanak, a Tesco üzletei az ünnepet megelőző napokban a normál nyitvatartás szerint működnek. A SPAR kommunikációs vezetője, Maczelka Márk viszont azt mondta, a vásárlói igények alapján határozzák meg a nyitvatartást, ahol szükséges, ott hosszabbítanak csütörtökön és szombaton. Több mint negyvenféle füstölt áruból választhatnak a SPAR vásárlói, a lánc több mint 200 tonna kötözött lapockával készül, de a slágertermék a frikandó sonka, a füstölt tarja, a hátsó csülök és a diósonka, illetve az érlelt házi és parasztsonka is. A húskészítmények mellett a legnagyobb kereslet a tojás iránt mutatkozik, csaknem 100 százalékkal ugranak meg az eladások. A pékáruk közül a kalácsok és a fehér kenyerek forgalma nő látványosan.

Két vásárlási hullámra számítanak a CBA-nál, az első április elején várható, a fizetések időszakában, ekkor sokan előre megvásárolják a sütés kellékeit és a csokoládéfigurákat. A második hullám pedig a húsvétot megelőző hét, ekkor már minden termékkör iránt élénk érdeklődésre számítanak. Fodor Attila, a cég kommunikációs igazgatója szerint az elmúlt évben már rendkívül alacsony volt a kereslet az olcsóbb, tejbevonóból készült figurákra, aminek következtében az idei kínálat túlnyomó többségét a magas kakaótartalmú csokoládék alkotják. Úgy látja, a nagypénteki szünnapnak nincs negatív hatása, csak a forgalom rendeződik át. Ezt a véleményt az Auchannál is osztják, ezért a pénztári dolgozók és más munkatársak számát is növelik a roham idejére.

A közelgő ünnep előtt 30-40 százalékkal nő a tojásforgalom az Auchannál, csaknem kétmillió darab, főként L-es és XL-es méretű tojás értékesítésére lehet számítani – közölte lapunkkal Adorján Abigél, a társaság kommunikációs menedzsere. Az eladott éves sonkamennyiség ötöde kapcsolódik náluk a húsvéthoz, kalácsokból, ünnepi tortákból és aprósüteményekből pedig 25 százalékkal adnak el többet, mint máskor. Emellett több mint 1,1 millió csokoládétojás és 800 ezer egyéb csokoládéfigura kerülhet a kosarakba. Az Auchannál azt tapasztalják, hogy a húsvéti bevásárlás időszaka az ünnep előtt öt héttel kezdődik.

Az Aldi több tíz tonnányi kalács fogyására számít, tojásból pedig több millió darab is a kosarakba kerülhet. Emellett a hálózatukban csaknem 100 tonna sonka találhat gazdára, de füstölt combot, füstölt, főtt tarját és kötözött lapockát, pápai, illetve prémiumsonkát is kínálnak. A több mint nyolcvanféle húsvéti, szezonális édesség már márciustól elérhető, de a friss tengeri és édesvízi halak esetében is kiemelkedő kereslettel számolnak.

Ezek is érdekelhetik