Magyar gazdaság

Az otthonteremtés is húzza a festékpiacot

Három vállalat uralja a több mint 35 milliárd forintos hazai festékpiacot, amelyen az exportcsatornák megerősítése a legfőbb mozgatórugó.

A magyarországi dekorfesték­piac tavalyi forgalma mintegy 6-7 százalékos növekedés után meghaladta a 35 milliárd forintot. A hazai szektor több mint 90 százaléka három vállalat kezében van: közülük a teljes árbevétel alapján a PPG Trilak Kft. a piacvezető, ám a belföldi alapján már a Poli-Farbe Kft., míg a dobogó harmadik fokán mindkét szempont szerint az Akzo Nobel Coatings Zrt. áll. Szakértők úgy vélik, az ágazat dinamikus növekedése elsősorban annak köszönhető, hogy az elmúlt évben az új házak, lakások építése éppúgy fűtötte a festékpiaci keresletet, mint a hagyományos felújítások. Pedig korábban gyakran az építőipar hullámhegyeitől és hullámvölgyeitől függetlenül alakult a szegmens helyzete, sőt a hazai piac meghatározó szereplői éppen a válság utáni években nőttek nagyot. Azóta fordult a kocka: az építőanyag-gyártók és -kereskedők tevékenységének bővülése ma már akár a kétszerese is lehet a festékgyárakénak, az otthonteremtés legújabb hulláma pedig várhatóan másfél-két év múlva hat számottevően a dekorfestékpiacra, mert ekkorra ér a festés szakaszába a ma még zömében a tervezőasztalokon létező családi és társasházak kivitelezése.

A Poli-Farbe Vegyipari Kft. árbevétele tavaly csaknem 14 százalékkal, 12,55 milliárd forintra nőtt, amit a cég a kedvező piaci környezettel, valamint a sikeres termékbevezetésekkel magyaráz. A növekedés motorjai a beltéri fehér és színes diszperziós falfestékek voltak, illetve a kültéri hőszigeteléshez használatos termékek: a vakolatok, a vakolatalapozók és a termo ragasztóhabarcsok. A bócsai festékgyár üzemi eredménye 695 millió, az adózott eredménye 689 millió forint lett. Mivel az előbbi 778, az utóbbi pedig 753 millió forint volt 2017-ben, a számok visszaesést mutatnak. A következő években nem elsősorban a forgalmát, hanem a nyereségét növelné a Poli-Farbe, miután 80 százaléka a varsói tőzsdén jegyzett, lengyelországi Sniezka kezébe került. Versenytársai egyelőre nem ismertették a 2018-as pénzügyi eredményeiket, az viszont tudható, hogy a PPG Trilak 2017-ben 14,16 milliárd forintos forgalom mellett 1,1 milliárdos nyereséget termelt, az Akzo Nobelnél pedig az 5,71 milliárdos értékesítés 118 milliós profittal párosult. A szakértők azzal számolnak, hogy tavaly mindkét vállalat legalább négy-öt százalékkal növelhette a piacát.

A Sniezkával való együttműködés kapcsán Szabó Antal, a Poli-Farbe ügyvezetője a Világgazdaságnak hangsúlyozta: a cég kereskedelmi stratégiája nem változott a tranzakció miatt. Az idén és jövőre is látványosan növekvő exportbevételt terveznek, és a nyereségüket is „új szintre emelnék”. Ehhez jó alap, hogy a 2016-os és 2017-es stagnálás után tavaly 50 százalékkal 680 millió forint fölé ugrott a cég külpiaci értékesítése. Szabó Antal kiemelte: a legfontosabb célpiacok a nyugat- és dél-balkáni országok lehetnek, Horvátország, Szerbia, Montenegró, Románia és Bulgária. Mint mondta: „Minden feltétel adva van, hogy jelentős exporteredményeket érjünk el a beltéri festékek, hőszigetelő rendszerek, zománcok és favédőszerek értékesítésével. A lengyelországi vállalattal való együttműködésünk az alap- és csomagolóanyag-beszerzés, a fejlesztés, az értékesítés, a marketing összehangolására is kiterjed.” A szakember úgy látja, mindez jelentős megtakarítást hozhat.

Ezek is érdekelhetik