BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöld jelzésre vár a webáruházas megafúzió

A Gazdasági Versenyhivatal leghamarabb augusztus végén, szeptember elején hagyhatja jóvá az Extreme Digital és az eMAG összeolvadását, addig versenytársként működik a két cég.

Az Extreme Digital és az eMAG hazai leányvállalatának összeolvadását augusztus végén, szeptember elején hagyhatja jóvá leghamarabb a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), de egy kevésbé optimista forgatókönyv szerint az is lehetséges, hogy az év végéig elhúzódik a tranzakció zárása – közölte a Világgazdasággal Várkonyi Balázs, az Extreme Digital társalapító ügyvezető igazgatója. Kifejtette: az összefonódás bejelentése után a GVH eredetileg harmincnapos, egyszerűsített versenyfelügyeleti eljárást indított, de utóbb átsorolta az ügyet a négy hónapos, teljes körű eljárások közé, mert úgy látta, hogy külön kell vizsgálni a hagyományos és az online kiskereskedelmi piacot, és az utóbbin belül a Magyarországra bejelentett cégeket.

Pedig az Extreme Digitalnak is meg kell küzdenie a külföldi tulajdonú szolgáltatókkal a hazai fogyasztókért, így például az Amazonnal vagy az Alibabával. Ezt bizonyítja, hogy az eNET szerint a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom tavaly megközelítette az ezermilliárd forintot, de ennek alig több, mint felét adták a hazai webshopok. Ráadásul az Extreme Digital hibrid modelljében egybeforrtak a netes rendelések és a bolti eladások: a webshopban kiválasztott terméket a fogyasztók 16 fizikai üzletben is megvásárolhatják. Ám a belföldön bejegyzett online kereskedőkre szűkítve a kört az eMAG-gal együtt akár 20-25 százalék feletti piaci részesedést is elérhet a fúziós vállalat bizonyos termékkategóriákban. Az új felállásban egyébként 48 százalékos üzletrésszel lenne érdekelt a magyar tulajdonú Extreme Digital.

Így hiába állapodott meg az összeolvadásról már márciusban a két cég, az utóbbi hónapokban továbbra is versenytársként működtek, a termékbeszerzésről vagy az árazásról nem egyeztethettek, legfeljebb a logisztika optimalizálásáról. Várkonyi Balázs szerint leginkább az okozza a nehézséget, hogy a jóváhagyásra várva nehéz eldönteni, mekkora raktárat béreljenek vagy épp milyen időtávú bérleti szerződést kössenek. Mert ha a GVH zöld jelzést ad, egy 65-70 milliárd forint forgalmú új társaság jöhet létre mintegy 600 munkavállalóval. Öt év alatt 300 milliárd forintos árbevételt érnének el, a régiós piacok közül Horvátország, Szlovénia és Szlovákia lehet a kulcs. Önállóan is 10-15 százalékot bővült az elmúlt években az Extreme Digital, tavaly a 37,1 milliárd forintos árbevétele 4,9 milliós adózás előtti eredménnyel párosult. 2017-ben még 250 millió forintos vesztesége volt, amelyet a korábbi anyacégétől, a Steinhofftól való elszakadás költségei mellett számos HR-, IT- és logisztikai fejlesztés indokolt. Várkonyi Balázs szerint erős volt a húsvéti szezon, a hagyományos műszaki cikkek értékesítése mellett meghatározó volt a hűtőgépcsere-program is. A hűvös, csapadékos május miatt a klímák, kerti termékek értékesítése viszont lassabban indult. Erős júniusra és júliusra van kilátás, össze is torlódhatnak a vásárlások.

Változás az élen

A GKI Digital felmérése szerint a magyar online vásárlók 2018-ban az eMAG webáruházában költötték a legtöbbet, míg a dobogó második és harmadik fokán az – elmúlt négy évben éllovas – Extreme Digital és a Media Markt áll. Nagy eltérést mér azonban a fogyasztói bázis terén a GKI és az eNET, az előbbi 3,2, az utóbbi 5,4 millió aktív online vásárlót tart nyilván. Várkonyi Balázs szerint ezt az magyarázza, hogy a GKI a belföldi webshopok által lejelentett forgalmi adatokkal számol, míg az eNET a külföldi tulajdonú e-kereskedőkkel is kalkulál a közvélemény-kutatásokat és a fókuszcsoportos beszélgetéseket is felhasználva.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.