Az Extreme Digital és az eMAG hazai leányvállalatának összeolvadását augusztus végén, szeptember elején hagyhatja jóvá leghamarabb a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), de egy kevésbé optimista forgatókönyv szerint az is lehetséges, hogy az év végéig elhúzódik a tranzakció zárása – közölte a Világgazdasággal Várkonyi Balázs, az Extreme Digital társalapító ügyvezető igazgatója. Kifejtette: az összefonódás bejelentése után a GVH eredetileg harmincnapos, egyszerűsített versenyfelügyeleti eljárást indított, de utóbb átsorolta az ügyet a négy hónapos, teljes körű eljárások közé, mert úgy látta, hogy külön kell vizsgálni a hagyományos és az online kiskereskedelmi piacot, és az utóbbin belül a Magyarországra bejelentett cégeket.
Pedig az Extreme Digitalnak is meg kell küzdenie a külföldi tulajdonú szolgáltatókkal a hazai fogyasztókért, így például az Amazonnal vagy az Alibabával. Ezt bizonyítja, hogy az eNET szerint a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom tavaly megközelítette az ezermilliárd forintot, de ennek alig több, mint felét adták a hazai webshopok. Ráadásul az Extreme Digital hibrid modelljében egybeforrtak a netes rendelések és a bolti eladások: a webshopban kiválasztott terméket a fogyasztók 16 fizikai üzletben is megvásárolhatják. Ám a belföldön bejegyzett online kereskedőkre szűkítve a kört az eMAG-gal együtt akár 20-25 százalék feletti piaci részesedést is elérhet a fúziós vállalat bizonyos termékkategóriákban. Az új felállásban egyébként 48 százalékos üzletrésszel lenne érdekelt a magyar tulajdonú Extreme Digital.
Így hiába állapodott meg az összeolvadásról már márciusban a két cég, az utóbbi hónapokban továbbra is versenytársként működtek, a termékbeszerzésről vagy az árazásról nem egyeztethettek, legfeljebb a logisztika optimalizálásáról. Várkonyi Balázs szerint leginkább az okozza a nehézséget, hogy a jóváhagyásra várva nehéz eldönteni, mekkora raktárat béreljenek vagy épp milyen időtávú bérleti szerződést kössenek. Mert ha a GVH zöld jelzést ad, egy 65-70 milliárd forint forgalmú új társaság jöhet létre mintegy 600 munkavállalóval. Öt év alatt 300 milliárd forintos árbevételt érnének el, a régiós piacok közül Horvátország, Szlovénia és Szlovákia lehet a kulcs. Önállóan is 10-15 százalékot bővült az elmúlt években az Extreme Digital, tavaly a 37,1 milliárd forintos árbevétele 4,9 milliós adózás előtti eredménnyel párosult. 2017-ben még 250 millió forintos vesztesége volt, amelyet a korábbi anyacégétől, a Steinhofftól való elszakadás költségei mellett számos HR-, IT- és logisztikai fejlesztés indokolt. Várkonyi Balázs szerint erős volt a húsvéti szezon, a hagyományos műszaki cikkek értékesítése mellett meghatározó volt a hűtőgépcsere-program is. A hűvös, csapadékos május miatt a klímák, kerti termékek értékesítése viszont lassabban indult. Erős júniusra és júliusra van kilátás, össze is torlódhatnak a vásárlások.
Változás az élen
A GKI Digital felmérése szerint a magyar online vásárlók 2018-ban az eMAG webáruházában költötték a legtöbbet, míg a dobogó második és harmadik fokán az – elmúlt négy évben éllovas – Extreme Digital és a Media Markt áll. Nagy eltérést mér azonban a fogyasztói bázis terén a GKI és az eNET, az előbbi 3,2, az utóbbi 5,4 millió aktív online vásárlót tart nyilván. Várkonyi Balázs szerint ezt az magyarázza, hogy a GKI a belföldi webshopok által lejelentett forgalmi adatokkal számol, míg az eNET a külföldi tulajdonú e-kereskedőkkel is kalkulál a közvélemény-kutatásokat és a fókuszcsoportos beszélgetéseket is felhasználva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.