BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatott a 2016-os szigorítás

Márciusban mintegy 136 ezer rokkantaknak járó parkolási hozzájárulásról tudtak a hatóságok. Júliusban lesz tizenöt éve, hogy erre jogosító igazolványt igényelhetnek autójukhoz a mozgássérültek.

Tavaly év végén valamivel több, mint 137 ezer mozgássérülteknek kiadott parkolási igazolványt tartottak nyilván Magyarországon – közölte a Belügyminisztérium a Világgazdaság érdeklődésére. Az igazolványok zöme természetes személyek birtokában van, elenyésző része pedig intézményekében. Az idei első negyedévben bő félezer ilyen parkolási engedély esett ki a rendszerből, márciusig így 136 ezer parkolási hozzájárulásról tudtak a hatóságok.

Érdemes összevetni a szóban forgó adatokat és a Magyarországon regisztrált személygépkocsi-állomány nagyságát. Tavaly kicsit több, mint 3,6 millió autó futott a hazai utakon a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint, amiből az következik, hogy majdnem a 4 százalékuk rendelkezett mozgássérülti parkolási igazolvánnyal. Ez tehát azt jelenti, hogy minden huszonhetedik személygépjármű műszerfalán bukkant fel a laminált, világoskék, kerekesszékes kártya. Ez egyébként kedvezőbb adat a 2016-osnál, abban az évben 143 ezernél is több jogosultságot hagytak jóvá, tehát minden huszonharmadik autó tulajdonosa mutathatott fel ilyen igazolványt.

A KSH szintén 2016-os mik­rocenzusa szerint abban az évben 408 ezer fogyatékos személy volt az országban, 80 ezerrel kevesebb, mint a 2011-es népszámláláskor. Akkor a népesség 6,2, 2016-ban pedig a 4,3 százaléka tartozott ebbe a kategóriába. Mindebben meghatározó szerepet játszik, hogy az egészségi állapothoz kapcsolódó szociális ellátások rendszere a vizsgált időszakban jelentősen átalakult, egyebek mellett megváltoztak a jogosultság feltételei is.

Magyarországon természetes személyek 2004 júliusától, éppen tizenöt éve igényelhetnek mozgássérülteknek kiállított parkolási igazolványt, az intézmények pedig 2013 augusztusa óta. Az engedélyeknek számos előnyük van a közúti közlekedésben: például az adott jármű várakozhat gyalogosövezetben, behajthat „behajtani tilos” táblánál, megállhat járdán, és ingyen parkolhat a fizetős övezetekben.

Az elutasított kérelmekről a Belügyminisztérium nem tudott felvilágosítást adni, arra hivatkozva, hogy az adatgazda a helyi kormányhivatal. A tárca monitoringjelentésében az olvasható, hogy 2018-ban csaknem 18 ezer igénylés érkezett be. Hogy a vonatkozó jogszabályi környezetben terveznek-e módosításokat, az az Innovációs és Technológiai Minisztérium kompetenciája.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.