BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Válságba került az európai légiipar

Az öreg kontinens légitársaságai nem tudják alkalmazni az amerikai modellt, a túlélésre játszanak. A szektort egyre jobban támadják a környezetszennyezés miatt, ennek előbb-utóbb nagyobb adózás lesz a vége – írja legfrissebb számában a Figyelő.

A hetilap címlapsztorija szerint kínlódnak az európai légicégek, főleg amerikai szektortársaikkal összehasonlítva. A közelmúltban a Lufthansa közölte, hogy idei nyeresége várhatóan húsz százalékkal marad el a korábban jelzettől. A német társaság transzkontinentális járatai jól teljesítenek, viszont fapados leányvállalata, az Eurowings kilátásai meglehetősen rosszak. Korábban az elemzők arra számítottak, hogy a cég az idén nullszaldó körül zárhat, most viszont negatív üzemi eredményt várnak tőle.

Fotó: AFP

A bejelentést követően a Lufthansa részvényeinek az árfolyama jó tíz százalékot zuhant, de a fapados szektortársak – a Ryanair és az easyJet – is gyengültek. Az ágazat vergődik a kínai gazdaság lassulása miatt, amit csak tetéz az USA-val folytatott kereskedelmi háború. Van azonban egy strukturális ok is:

az európai piac túl kicsi, a nagy kereskedelmi és turisztikai csomópontok túlságosan közel vannak egymáshoz – két-három óra alatt szinte bárhová el lehet jutni légi úton.

Ez jelentős versenyhátrányt jelent az amerikai légitársaságokhoz képest, hiszen ott nagyok a távolságok, így az utazásszervezők megtehetik azt, hogy az általuk preferált csomópontok felé terelik az utasokat, részesedve ezzel a légikikötők megnövekedett forgalmából – olvasható a lapban.

Légiadót vezethetnek be

Európa légitársaságainak egy újabb problémával is meg kell küzdeniük. Az ágazat lassacskán felkerül a cigaretta- és a műanyaggyártók „szégyenfalára” – fogalmazott az Economist című lap. A környezetvédelmi szervezetek pár éve a légiipart is elővették a szennyező anyagok kibocsátása miatt. A tiltakozások sokfélék. Svédországban Greta Thunberg agitál a repülés ellen. Franciaországban a sárga mellényesek érvelnek úgy, hogy inkább a repülőgépek üzemanyagát kellene jobban adóztatni, nem az általuk használt dízelt – írja a Figyelő.

Kapcsolódó cikkek