Magyar gazdaság

A keresletnövekedés generálja a termékek drágulását

Nem az idei termés mennyisége, hanem a magasabb minőségű termékek iránti kereslet felfutása okozza, hogy az elmúlt évinél magasabb zöldségárakkal találkoznak a fogyasztók – állítja Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője.

A fürtös paradicsom termelői ára 63,3, az édes tölteni való paprikáé – 70 milliméteres méret fölött – 26,5 százalékkal volt magasabb július utolsó harmadában, mint egy évvel korábban – áll a NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet jelentésében. A friss zöldségek júliusi fogyasztói árai átlagosan 31,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, míg a felvásárlási áruk ugyanebben az időszakban 16,7 százalékkal nőtt. A gyümölcsárak ugyanakkor nem érik el a tavalyi szintet, annak csak a 97,8 százalékán voltak júliusban – hívta fel a Világgazdaság figyelmét Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője.

Szerinte azonos időszakot tekintve nem a felvásárlás és a fogyasztás szerkezete, hanem inkább a kereskedelmi üzletpolitikák okozzák ezt a jelentős különbséget. Mindezt a szakember arra is alapozza, hogy sem a tavalyi, sem az idei várható termés nem tért el lényegesen az átlagtól, vagyis a kínálati oldal nem okoz ilyen ingadozást.

A hazai zöldségpiacon kevés beszállító tud egész évben ellátást kínálni, méghozzá versenyképesen – szögezte le Fórián Zoltán. De már a közeljövőben is lesznek olyan próbálkozások, amelyekkel a javítani próbál ezen a helyzeten. Nyugaton több példa is van arra, hogy a kereskedő élelmiszerüzemet, feldolgozókapacitást működtet a boltjai ellátására. Zöldségfronton ez termeltetést, esetleg saját post harvest tevékenységet jelenthet.

Az élelmiszer-kereslet növekedésében és szerkezetének változásában a fizetőképesség tartós emelkedése érezhető – mondta. A megnövekedett vásárlóerő együtt jár a minőség és a hozzáadott érték iránti igénnyel, ez pedig szélesedő mozgásteret ad a kereskedőknek az árak kialakításában. Fokozottan igaz ez az olyan termékkörökben, amelyek az egészséges életmódot támogatják – ilyenek a zöldségek is.

A paradicsom piacán például egyaránt látványos a kínálat szélesedése a fajták és a kiszerelések terén, a pultokon a hagyományos és a különleges paradicsomok egész sora található. Új tájékoztató jelölések, rendszeres akciók, változatos kihelyezések színesítik a palettát, és az értékesítési pontok száma is emelkedett. A paradicsomfogyasztás nő, a fogyasztók pedig honorálják az igényeikhez illeszkedő gondosko­dást, amivel a kereskedők a kereslet minden szegmensét ki tudják szol­gálni – mondta Fórián Zoltán.

A fogyasztó számára valóban kimutathatóan drágább a zöldség, de érdemes abba is belegondolni, hogy ebből mennyi jut annak, aki előállítja, a termelőknek mennyibe kerül, hogy megfeleljenek a szabályoknak és a felvásárlók igényeinek – vetette fel az agrárszakértő, hozzátéve, hogy így már érthető, miért lassú az ágazat fejlődése. A jövőt mindenképpen a munkaerőszűke és a kereslet növekedése határozza meg. Fejleszteni, beruházni, később robotizálni kell ahhoz, hogy a munkaerő drágulását ki tudja termelni a gazdálkodó. Fórián Zoltán szerint ebből a szempontból már egyáltalán nem magas a felvásárlási ár. Várakozásai szerint tovább fog koncentrálódni a termelés, és – ahogyan azt a ma is zajló üvegházi beruházások jelzik – aki talál megfelelő finanszírozó stratégiai partnert, és érti, hogy a nagy léptékű fejlesztések elkerülhetetlenek, de meg is térülnek, az lépést tarthat a piac elvárásaival.

paradicsom zöldségpiac zöldségárak Fórián Zoltán
Ezek is érdekelhetik