Magyar gazdaság

Extra forgalmat hozott a hőség

Háromszor annyi ásványvizet is eladnak a kánikulában az áruházláncok, mint egy átlagos hőmérsékletű napon, de sörből, üdítőből és jégkrémből is sokkal több fogy.

A kánikula hatására látványosan megnőtt jó néhány termékcsoport bolti értékesítése az utóbbi napokban. Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója a Világgazdaságnak elmondta: ásvány­vízből az átlagos hőmérsékletű nyári napok forgalmához képest megháromszorozódtak az eladások, a kétszeresére ugrott a jégkrémek értékesítése, de sörből és üdítőitalból is a szokásosnál 50 százalékkal többet tettek a kosarukba a fogyasztók. Ilyenkor némiképp megváltoznak a vásárlási szokások is: napközben kevesebben keresik fel az üzleteket, a többség a reggeli és az esti órákra időzíti a bevásárlást – tette hozzá Fodor Attila.

A nyári időszakban 25-30 százalékkal több ásványvíz és üdítő fogy, mint átlagosan az év többi részében – összegzett lapunknak Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. A jégkrém sokkal inkább szezonális cikk, a nyáron kívüli időszakban jóval kevesebbet adnak el belőle. Például júliusban vagy augusztusban nyolcszor-tízszer akkora bevételt hoz ez a kategória, mint márciusban. Sörből az idén két számjegyű növekedési arányra számítanak. Maczelka Márk kiemelte, hogy folytatódott az elmozdulás a magasabb árkategóriájú, minőségi sörök felé, és egyre kelendőbbek az ízesített termékek is.

Az ásványvizek és üdítők forgalma az Auchannál egy-egy kifejezetten meleg nyári napon akár 50 százalékkal is magasabb lehet az éves átlagnál – közölte a Világgazdasággal Adorján Abigél, az áruházlánc kommunikációs menedzsere. A sör iránti kereslet is jelentősen megemelkedik kánikula idején, az Auchannál plusz 5 Celsius-fok 5-10 százalékos forgalombővülést hoz. A társaság áruházaiban is tovább erősödött a minőségi sörök fogyasztása, de az alkoholmentes radlereké is. A jégkrém forgalma a kifejezetten meleg nyári napokban a hűvösebb napokhoz képest 20-25 százalékkal növekszik. Ahogy felkúszik a hőmérő higanyszála, úgy nő az impulzív fogyasztás, főként a pálcikás termékek vásárlása ugrik meg. Ennek ellenére összességében a nagyobb, családi kiszerelésű jégkrémek a legnépszerűbbek.

A Tescóban a nyári ásványvízeladás az éves értékesítés harmadát teszi ki. A hőmérséklet növekedése mellett a napsütéses órák száma is hatással van az eladásokra: meleg, fülledt, de felhős időben kevesebben vásárolnak ásványvizet. A fogyasztás kétharmadát a szénsavmentes változat teszi ki, szénsavasat csak minden negyedik ember fogyaszt, a fennmaradó rész az ízesített és a funkcionális (vitaminos, magnéziumos) vizeké, amelyeknek a népszerűsége folyamatosan nő. A hipermarket sajtóosztályán elmondták: a hőség legkeresettebb szomjoltói közé tartozik a sör, amely egyúttal az időjárási körülményekre egyik legérzékenyebben reagáló kategória. A Tescóban a nyári hónapok adják az éves sörértékesítés több mint harmadát, egy-egy melegebb nyári hét egy tavaszihoz képest akár két-háromszoros forgalmat is hozhat.

Ezek is érdekelhetik