Magyar gazdaság

Lassabban nő a forgalom az ország fölött

Úgy tűnik, elolvadt a korábbi, évi tíz százalék körüli növekedés a hazai légteret használó repülőgépek számában. Ez jó hír a problémákkal küszködő irányítóképzésnek.

A korábbi évek trendjéhez viszonyítva az idén kisebb mértékben nőtt a magyar légteret használók száma – erről az állami légi forgalmi szol­gáltatótársaság tájékoztatta a Világgazdaságot. A HungaroControl Zrt. – válasza szerint – az év első hét hónapjában csaknem 535 ezer repülőgépet navigált a Budapest Repüléstájékoztató Körzetben, vagyis a Magyarország államhatára által körbezárt területen, ahol 14 ezer méteres magasságig nyújtanak légi forgalmi szolgáltatást. E számba beleértendő az átrepülő forgalom, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren le- és felszálló járatok és a nem ellenőrzött légtérben közlekedő, jellemzően kisebb repülőgépek is. A tavalyi hasonló időszakban e szám valamivel meghaladta az 532 ezret, ami éves alapon 9,8 százalékos növekedés volt. Ehhez képest tehát az idei néhány ezres bővülés valóban elenyésző.

Nem úgy a Koszovó feletti magas légtér esetében, amelyet a megbízásából áprilistól határozatlan ideig irányít a HungaroControl. Itt egymás után dőlnek meg a rekordok: a gépmozgások száma július végéig megközelítette a 80 ezret, míg 2018. január–július között még csak szűken haladta meg a 61 ezret. „Mindez azt jelenti, hogy eddig 60 százalékkal több gép közlekedett az idén, mint a koszovói megbízatásunk első, 2014-es évében összesen” – emelte ki a társaság. Az úgynevezett Kfor-szektor mutatóit látva a magyar légi irányítás előzetesen azt becsüli, hogy a múlt év után az általa kezelt magyarországi és a koszovói légi forgalom együtt az idén is eléri az egymillió repülőgépet. A magyar légtér átrepülő forgalmának mérséklődése és a Kfor-szektor élénkülése egyébként összefügg. A kerozin árának lassú drágulásával ugyanis a légitársaságok egyre inkább természetes útvonalat terveznek a járataiknak, és nem annak alapján rajzolják meg, hogy melyik útiránynál alacsonyabb a légi irányítás díja.

„Az európai légi forgalom tényleges alakulása évek óta meghaladja a hivatalos előrejelzéseket, viszont a légi forgalmi irányítószolgálatoknak szigorúan csak ezek alapján lehet megtervezniük a kapacitásaikat, ráadásul ötéves periódusra előre” – reagált a HungaroControl lapunknak a légtér használatában rejlő lehetőségekre vonatkozó kérdésére. Kifejtette továbbá, hogy a futó, 2019 végén lejáró ciklusban nem kalkulálható módon nőtt meg a forgalom, az ugrásszerű tempóval pedig sem Magyarországon, sem más európai országban nem tudott lépést tartani az irányítóképzés. Szepessy Kornél vezérigazgató e témában azt mondta az AirPortal.hu-nak, hogy bár a vállalatnál átszervezték a légteret és az irányítói beosztást is, a légtér elérte kapacitása maximumát, és több gépet már csak késések árán tudnak kezelni.

A magyar légi navigációs szolgálat az idén repülőgépenként körülbelül másfél perc késést okoz az Eurocontrol kimutatása szerint. Az érkező reptéri oldalon számolt járatonkénti csúszást átlagosan 11,6 percre mérték az idei első fél évben az Európai Unióban.

2019 légtér HungaroControl Zrt. forgalom
Ezek is érdekelhetik