Magyar gazdaság

Negyvenmilliárd higiéniai termékekre

Egy törvényjavaslat szerint mivel az uniós tagállamok fele már csökkentette az úgynevezett pelenka- vagy tamponadót, Magyarországon is öt százalékra kellene mérsékelni az áfatartalmat.

Az elmúlt egy évben csaknem negy­venmilliárd forintot köl­töttünk babapelenkára, vala­mint női higiéniai termékekre, a többi között tamponra és tisztasági betétre – válaszolta a Világ­gazdaság kérdéseire a Nielsen piackutató. Egy doboz tampon ára 700 forintnál kezdődik, de akár kétszer ennyibe is kerülhet, egy csomag 52 darabos pelenkáért pedig 3500-4500 forintot kérnek a boltokban. Ezeket a termékeket Magyarországon egyelőre 27 százalékos általános forgalmi terheli.

A parlament holnapján megjelent törvénymódosító javaslat szerint az tagállamai­nak a fele már élt az úgynevezett pelenka- vagy tamponadó csökkentésével, Írországban például nulla százalék az intim betétek adóterhe (az EU egyébként 2007 óta ad lehetőséget e termékek áfájának csökkentésére).

A javaslatban foglaltak szerint a menstruációs szegénység nemcsak a fejlődő, hanem a fejlett országokban is létező jelenség. Az indoklás szerint Magyarországon globálisan a legmagasabb a női higiéniai termékek és a babapelenka áfája, ezért ezeket a termékeket 5 százalékos áfakulcs alá kellene sorolni – összegzi a javaslat.

Egy év alatt 148 millió doboz tampon fogyott a Nielsen adatai szerint, ami 2 százalékos visszaesés, pedig 5,5 milliárd forintot költött erre a lakosság, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Egészségügyi betétért nyolcmilliárd forintot hagytak a nők főleg a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletek kasszáiban, bevásárlóközpontokban vagy drogériákban. Az eladás mennyisége 5 százalékkal, a ráfordított összeg pedig 7 százalékkal volt magasabb, mint tavaly júniusban.

Babapelenkából 22 milliárd forint értékben több mint 370 millió csomag fogyott egy év alatt, a szülők 5 százalékkal fizettek többet ezért, mint a bázisidőszakban.

A piackutató adatainak disztribúciós csatorna szerinti bontásából az is kiderült, hogy erősen koncentrált a szóban forgó termékek kereskedelme. Így a pelenka értékbeli eladásának több mint a felét, a tisztasági betét forgalmának pedig 46 százalékát adják a drogériák, amelyek a tamponok értékesítésének a 44 százalékát bonyolítják le, de az egészségügyi betétek esetében is több mint egyharmad a rájuk eső rész.

 

menstruációs szegénység pelenka
Kapcsolódó cikkek