Magyar gazdaság

A formatervezők már köztünk járnak

Pénteken startol a Design Hét Budapest, ennek kapcsán beszélt a dizájn szerepéről és a magyar dizájn gazdaságélénkítő erejéről Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke a Világgazdaságnak.

A Magyar Formatervezési Tanács gondozza a Magyar Formatervezési Díjat. Milyen szempontrendszer alapján ítélik oda?

Ez egy régi, negyvenéves múltra visszatekintő, de folyamatosan megújuló elismerés, és most már hosszú ideje a Design Hét visszatérő, kiemelt eseménye. Mindennel lehet pályázni, ami a formakultúrához kapcsolódik, az ipari dizájntól a művészeti tárgyakig. Sokféle szempontot nézünk, a forma és funkció egységétől a kivitelezés minőségén át a környezettudatosság és fenntarthatóság szempontjáig. Az ötletesség és az eredetiség annyira természetes, hogy már szinte említeni sem kell. Emellett létrehoztunk egy másik elismerést is, amelyet ugyanilyen fontosnak tartunk, ez a Design Management Díj. Erre azok a szervezetek pályázhatnak, amelyek azon dolgoznak, hogy innovációra és kreativitásra épülő hozzáállással sikerre vigyék vállalkozásukat, és hogy ez a szemlélet minél több gazdasági területen elterjedjen. A 21. század, amelyben élünk, egyre határozottabban szól a dizájn fontosságáról, ezt lépten-nyomon tapasztalhatjuk. Szeretnénk felhívni a figyelmet a vizuális kommunikáció fontosságára, a vizuális minőség erejére.

Egyre több szó esik a dizájn gazdaságélénkítő szerepéről is. Hogyan befolyásolja a vásárlási szokásokat a dizájn?

Az értékláncokkal kezdeném, hiszen az alapanyag és a végtermék vagy a szolgáltatás között nagyon sok minden történik. A kereslet-kínálat alakulásában a legnagyobb szerepe a fogyasztói szokások változásának van, ezeket nemcsak megismerni, hanem befolyásolni is szeretnék a piaci szereplők. A fogyasztói szokások alakításának legfontosabb eszköze pedig mostanság az okos dizájnmegoldások alkalmazása lett. A jó dizájn azt fejezi ki, hogy a termék vagy a szolgáltatás, amelyet megvásárolok, az életemet gazdagító, szebbé és tartalmasabbá tevő élményhez juttat, megkönnyíti a mindennapokat. A fogyasztói szokások középpontjába az élményalapú fogyasztás került. Sőt – gyakran a sharing economynak köszönhetően – a közösen átélt élmény fontosabbá vált, mint a birtoklás. De ahhoz, hogy a megosztásban rejlő erőt értelmezni tudjuk, bele kell csempészni a dizájnba valami olyasmit, amitől vonzóvá, ha úgy tetszik, szexivé válik.

És mi lehet ez a hozzáadott pluszelem?

Minden ágazatban más és más, erre nem lehet egységes választ adni. De az biztos, hogy tudatosan át kell gondolni, mit kommunikál az adott termék, mit sugall a színe, miről árulkodik a formája. Ha konkrét példákat mondok, mint a Tesla, az Apple

vagy az Adidas, mindenki érti, mire gondolok, és milyen az, amikor a dizájn brandépítő elemmé válik. A formatervezők részei a mindennapjainknak, a megfelelő dizájn hihetetlen gazdasági értéket képvisel. A kreatívipar egyre erőteljesebben zárkózik fel a vezető iparágak mögé, Magyarországon is arányosan egyre nagyobb százalékát képviseli a GDP-nek.

Mi tartozik a kreatívipar témakörébe?

Sokat vitatkoznak ma a világban arról, hogy mit is fed a kreatívipar kifejezés, mi tartozik bele. Van, aki szerint az alkotófolyamat is része, mások szerint az alkotás független folyamat, és csak az a kreatívipar, ami eljuttatja a fogyasztóhoz a terméket kreatív- és vizuális eszközök felhasználásával. A mi szerepünk a hivatalban és a Magyar Formatervezési Tanács testületében is – és a Design Hét Budapest fesztiválunk is ezt szolgálja – a katalizátoré. Interakciós pontokat hozunk létre, minden programunk arról szól, hogy segítsük a szereplőket egymásra találni. Mintegy 150 programot szerveztünk csak a fővárosban, és több vidéki város, Debrecen, Eger, Győr, Pécs, Sopron és Veszprém is csatlakozott hozzánk.

Van elég dizájnszakember Magyarországon?

A képzési rendszerünk jó, a felsőoktatási intézményeink, mint például a Mome és a BME, valamint a szakiskolák képezni tudják a szükséges szakembereket. Jelentkezők számában és kreativitásban sincs hiány. Leginkább az üzleti világnak kellene felismernie, hogy szüksége van a minőségi dizájnra. Sok múlik a vezetőkön, akik rájönnek, hogy jobban el tudják adni a terméküket a piacon, ha a dizájn segítségével vonzóbbá teszik. A forma, funkció és minőség egysége mellett, az esztétikai igényeken túl ma már a design thinking szempontjának kellene áthatnia a termékfejlesztés egészét. A Design Management Díj éppen azt szolgálja, hogy beszéljünk erről, mutassunk jó példákat, közös gondolkodással fejlesszük a hazai kkv-szektort. A már említett Magyar Formatervezési Díjra idén is sok pályamunkát kaptunk. Termékek, tervek, vizuális kommunikáció és diák kategóriában is értékeltünk. Ennek során a dizájn- és mintaértéket egyaránt néztük, de a legfontosabb kulcsfogalom számunkra az innováció.

Az idei Design Hét Budapest vendégei a balti országok. Miért?

Figyelemre méltó, ami náluk történik, hogy miként tudott egy kis országokból álló régió ennyire megerősödni mind önállóságában, függetlenségében, szemléletében, mind pedig gazdaságában. Van ennek egy fontos üzenete: egy népnek képesnek kell lennie arra, hogy meghatározza magát. Meg kell tudni fogalmazni azt, hogy kik is vagyunk mi. Ehhez kell a jó dizájn és formakultúra, ami hordozza a hagyományainkat, a történelmünket, mégis friss és új. Letisztult értékeket mutat, és üzen az utánunk jövő generációnak. A formakultúra élő nyelv, amely az emberek közötti összekötő kapocsként funkcionál. Mindig lehet egymástól tanulni. Fontos, hogy megismerjük és megértsük egymás nyelvét, és kezdjünk el egymással kommunikálni. A balti országok színvonalas kiállítással és sok programmal érkeznek, bízom benne, hogy lesz lehetőségünk a párbeszédre.

Mivel tudják segíteni, hogy a jó dizájn elterjedhessen?

A magyar gazdaságstratégiában nagy szerepet kap a kreatívipar, és ez nem véletlen, hiszen az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat. Ma már miniszteri biztos − Fülöp József, aki egyben a Mome rektora is − fogja össze azt a munkát, amelynek a lényege első körben a helyzetfeltérképezés, majd később a főbb célok meghatározása. A magyar formakultúra térnyeréséhez, ahhoz, hogy elismerjék az eredményeit és értékeit, gazdasági aspektusból is pontosan fel kell térképezni, milyen erő is rejlik ebben az ágazatban.

Csak Budapesten

150

dizájnprogramot szerveztek

Design Hét Budapest interjú Pomázi Gyula
Ezek is érdekelhetik