BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitehetik a megtelt táblát az autógyártók

Nincs munkaerőhiány a Magyarországon jelen lévő négy nagy autógyárban, amelyek együtt több mint 31 ezer embert foglalkoztatnak.

A magyarországi autóipar mostanra elszívta a piacról a munkavállalók jelentős részét. Versenyképes béreket ígérnek, és igyekeznek kiegyenlíteni a munkavállalók közötti különbségeket is, legalábbis ez tűnik ki a Világgazdaság körképéből.

Az Audi Hungariánál több mint 13 ezer ember dolgozik, közülük néhány száz kölcsönzött – közölték lapunkkal. A kölcsönzöttek foglalkoztatása a piaci igényektől és az azokhoz igazított termelési programtól függ. Ezekkel a dolgozókkal az Audi partnercégei kötnek munkaszerződést, de a képzésükről az Audi gondoskodik. „Nálunk nem fordulhat elő, hogy a férfiak és a nők bére eltér egymástól. A társaság azonos munkáért azonos összeget fizet a közvetítőcégeknek” – szögezte le az Audi. A bérezést a társaság versenyképesnek és a magyarországi átlagnál jóval magasabbnak nevezte, de konkrét összeget nem közölt.

A bérek nagysága kapcsán a 4,7 ezer dolgozót foglalkoztató kecskeméti Mercedes-Benz sem volt beszédes, amit a szerteágazó foglalkoztatási területekkel, a különböző szakmákkal és pozíciókkal indokolt. Az általa kínált fizetést azonban a régióhoz képest versenyképesnek, a béren kívüli juttatásokat pedig vonzónak értékelte, amihez szerinte elsősorban a szakszervezetekkel folytatott 2018-as bértárgyalások járultak hozzá. „A cégnél két év alatt, 2018-ban és 2019-ben, 35 százalékkal emelkedik az alapbér a leggyakoribb munkavállalói kategóriákban” – közölték lapunkkal. A munkavállalók a bérkategóriák szerinti besorolás alapján kapják a fizetésüket.

A Mercedes-Benz sem a nemek, sem pedig a kölcsönzött és a saját munkavállalói között nem tesz különbséget. Létszámát stabilnak, saját gárdája nagyságát lényegében változatlannak nevezte, hozzátéve, hogy rugalmasan él a munkaerő-kölcsönzés lehetőségével.

„Kölcsönzött dolgozóinkra vonatkozó adatokat nem áll módunkban kiadni, de valamennyiüket lakhatással, illetve képzéssel támogatjuk” – közölte a Magyar Suzuki Zrt. a Világgazdasággal. Mintegy 3200 alkalmazottja van, és a válasza szerint a Suzuki sem tesz különbséget a bérezéskor kölcsönzött és fixen szerződött munkavállalók, illetve a férfiak és a nők között. A cég tavaly és az idén 30,5 százalékkal emelte fizikai dolgozóinak fizetését, és ad például SZÉP-kártya-feltöltést és év végi bónuszt.

Az Opel Szentgotthárd Kft. – szűkszavú válasza szerint – tavaly 946 embert foglalkoztatott, az évet kölcsönzött munkavállaló nélkül fejezte be. Az idén is csak saját állományú dolgozói vannak.

A több mint 30 ezer dolgozót foglalkoztató hazai autógyártók nem sokat mondtak kölcsönzött munkavállalóikról. Ered­ménybeszámolóikból azonban kiderült, hogy tavaly és 2017-ben is mintegy hétmilliárd forintot költöttek rájuk. A magyarországi munkaerőhiányból – a Világgazdaságnak küldött válaszaik szerint – semmit sem éreznek. Az Audi ugyanakkor megjegyezte, hogy egy-egy pozíció – például a fejlesztőmérnöki – esetében a kiválasztás hosszabb időt vesz igénybe. A Mercedes-Benz azt emelte ki, hogy a telephelye teljes kapacitással működik, termelési programja pedig már a jövő évre is telített.

Zöldül a Suzuki, új modellt

gyárt a Mercedes

Megvalósításának végső fázisába lép a Magyar Suzuki Zrt. 5,3 milliárd forintba kerülő, négyéves gyártmányfejlesztése, amely a költséghatékonyabb és zöldebb termelést célozza meg

a társaság közleménye szerint. A költségekből csaknem 2,6 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás.

A fejlesztés során a társaság intelligenssé tette hegesztési hálózatát, és modernizálta logisztikai rendszerét, így a japán anyavállalat tervezőasztalairól hamarabb kerülnek az autók

a hazai tömeggyártásba. A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában az idén harmadszor indul új modellek sorozatgyártása, ezúttal háromféle Mercedes-AMG Performance-é.

A CLA Coupé második generációjának gyártása februárban kezdődött meg, majd júniusban az új CLA Shooting Brake első sorozatáé. | vg

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.